EK irtautuu keskusjärjestösopimuksista, JHL:n sopimusten päivitystarpeet kartoitetaan

Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) on ilmoittanut irtautuvansa nykyisistä keskusjärjestösopimuksista.  Päätöstään työnantajien EK perustelee viime kesänä tekemällään sääntömuutoksella, joka kieltää sitä solmimasta enää keskitettyjä työmarkkinaratkaisuja.

– Ensiarviomme mukaan moni näissä keskusjärjestösopimuksissa sovituista asioista on jo aiemmin kirjattu JHL:n työehtosopimuksiin, joten JHL:n jäsenten sopimukset pysyvät pääosin ennallaan, toteaa JHL:n neuvottelupäällikkö Kristian Karrasch.
–  JHL selvittää kuitenkin lähiviikkoina jokaisen sopimusalansa osalta tarkasti, miltä osin EK:n päätös vaikuttaa valmistautumiseen seuraavaan työmarkkinakierrokseen  ja sen tavoitteisiin. Keskusjärjestösopimusten varassa olleet tarpeelliset kirjaukset tuodaan tietysti seuraavalla neuvottelukierroksella virka- ja työehtosopimuspöytiin.

JHL pitää EK:n päätöstä ikävänä. Se ennakoi hankalia sopimusneuvotteluja ensi syksynä ja talvena, jos keskusjärjestösopimusten kirjausten lisääminen alakohtaisiin sopimuksiin tuottaa ongelmia.
–  Orastava talouskasvu tarvitsisi nyt tuekseen ennakoitavuutta ja laajaa luottamusta työmarkkinoilla. Sanalla sanoen sopimusyhteiskuntaa, ei sen pirstomista, Karrasch kiteyttää.
– Tilanne vaatii nyt entistäkin parempaa yhteistyötä palkansaajajärjestöjen kesken.

Lista irtisanottavista keskusjärjestösopimuksista, joita on 22,  on EK:n verkkosivuilla.

Lisätietoja:  Kristian Karrasch  040 728 9046

EK:n irtautumisesta kirjoittaa blogissaan myös JHL:n toimialajohtaja Håkan Ekström. Lue blogi: Työnantajilla ennenaikainen laskiaisrieha – neuvottelut vaikeutuvat