Ylen gallup sen kertoi – suomalaisilta tyrmäys hallituksen pakkolaeille

– Jarkko Eloranta

Yle uutisoi poliittisten mannerlaattojen järkähtämisestä. Hallituksen pakkolait ja ankarat säästöt näyttävät olevan erittäin epäsuosittuja. Tähän asti erilaisten mielipidetiedustelujen avulla on pyritty osoittamaan, että kansa hyväksyy hallituksen rajut ja epäoikeudenmukaiset toimet, mutta tämän päivän Ylen puoluekannatusmittaus puhuu toista kieltä.

Hallituksen erityisesti palkansaajia ja ammattiyhdistysliikettä kurittavat toimet ja perustuslaillisesti kyseenalaiset pakkolait ovat herättäneet ay-liikkeen jäsenet ja palkansaajat laajemminkin. Liittoihin liittyy jäseniä poikkeuksellisen paljon ja jäsenpalautetta tulee enemmän kuin vuosikymmeniin. Palautteen sisältö on hyvin yksiselitteinen. Hallituksen aivan kohtuuttomat vaatimukset on torjuttava ja ay-liikkeen on haettava ratkaisua neuvotteluteitse.

SAK:n hallitus teki tasavallan hallitukselle tarjouksen josta sen ei pitäisi voida kieltäytyä. Se on reilu ja reipas vastaantulo hallituksen ja työnantajien suuntaan. Se torjuu hallituksen esittämien pakkolakien pahimmat epäoikeudenmukaisuudet, mutta vie kohti tavoitetta: työllisyyden ja talouskasvun aikaansaamista. Vaikka työn hintaa laskettaisiin kuinka alas, työllisyys ja talouskasvu ei lähde käyntiin, elleivät yritykset kanna omaa vastuutaan tässä tilanteessa. Yritysten on siis satsattava tutkimukseen ja kehitykseen sekä myyntiin ja markkinointiin, työllisyyden ylläpitämiseen ja investointien käynnistämiseen. Tämä osa elinkeinoelämän pitää hoitaa, jos ja kun se haluaa olla Suomea pelastamassa, eikä vain palkansaajia syyllistämässä ja valtiolta lisää etuoikeuksia ruinaamassa.

Sipilän hallituksen on otettava myös tänään puoluegallupissa saatu viesti vakavasti. Suomalaiset haluavat, että Suomea rakennetaan sopimalla – ei pakolla. Sopimusyhteiskunta on suomalainen vahvuus ja sitä ei kannata romuttaa takertumalla prosenttihokemiin, joiden perusteet ovat vähintäänkin kyseenalaiset. Palkansaajakeskusjärjestöjen ja työnantajien välille pitää aikaansaada aidot, tasaveroiset neuvottelut. Ne eivät synny sillä, että Sipilän hallitus hyppää työnantajien rooliin ja antaa elinkeinoelämälle kaiken, mitä se on ikinä haaveillut, ilman mitään vaateita. Ne eivät synny myöskään sillä, että palkansaajilta vaaditaan aina vain enemmän, uusia leikkauksia tai uusia heikennyksiä keksitään jatkuvasti lisää. Tämän epäoikeudenmukaisuuden ja epätasapainon ovat havainneet kansalaisetkin. Hallitus touhuaa työmarkkinoilla niin tarmokkaasti, ettei se näytä muistavan olevansa Suomen hallitus, eikä Elinkeinoelämän keskusliiton tai Suomen Yrittäjien hallitus.

Hallituksen epäsuosioon vaikuttavat varmasti myös sen tekemät ankarat säästöpäätökset. Julkiset palvelut ovat kovan leikkurin kohteena, koulutus ja varhaiskasvatus etunenässä. Suomalaiset ovat aina arvostaneet laajoja, kattavia ja laadukkaita julkisia palveluja. Ja ovat aina olleet myös valmiita ennemmin maksamaan lisää veroja kuin leikkaamaan palveluista. Sipilä hallitus tekee toisin. Se leikkaa palveluista ja jättää verotuksen ennalleen. Tämän valinnan tekeminen näkyy poliittisten mannelaattojen siirtymisenä. Toivottavasti valintoja mietitään vielä uudelleen.

Jätä kommentti