Pelkkä kiitos ei riitä – yksityisen sosiaalipalvelualan henkilöstö on mahdollistanut yritysten kasvun

– Minna Salminen

Yksityinen sosiaalipalveluala tekee kovaa tulosta, mutta henkilöstön arvostuksessa se ei näy. Tuloksen kohentuminen ei olisi ollut mahdollista ilman ahkeria ja vastuullisia työntekijöitä. Henkilöstö ansaitsee oman osansa kasvusta, pelkkä lämmin käsi ei riitä.

Yksityisellä sosiaalipalvelualalla on viimeisten vuosien aikana nähty ennätysnopeaa kasvua. Esimerkiksi Touhula-päiväkotiketju, Esperi Care, Mehiläinen ja Attendo ovat napanneet palveluja haltuunsa ympäri Suomea, mikä näkyy nopeana liikevaihdon ja tuloksen kasvuna. Kasvun takana näyttää toimivan taktiikka, jossa etsitään kunnat ja päättäjät, jotka pelkäävät sote-uudistuksen tyhjentävän lähipalvelut alueeltaan. Näin ollen uusia ulkoistuksia on tehty tasaiseen tahtiin hallituksen patisteluista huolimatta.

Toinen merkittävä suuntaus on se, että kyseiset isot yritykset ostavat pieniä yrityksiä ja kolmas tapa saada palveluja haltuun on kiinteistöjen rakennuttaminen. Hoivayritysten osto on houkuttelevaa, koska alan kasvu ja sieltä saatavat voitot näyttävät olevan täysin turvattuja. Viimeksi tällä viikolla uutisoitiin Tradekan lähtemisestä mukaan hoivabisnekseen, kun se ilmoitti ostavansa hyvin liiketoimintavolyymia kasvattaneen Med Groupin. Varhaiskasvatuksen puolella kuntapäättäjiä kiinnostaa puolestaan helppous, jolla asiakkaat voi palvelusetelin turvin siirtää yksityiselle yritykselle.

Kasvuhuumassa on selvästi unohdettu tuloksen varsinaiset tekijät, eli henkilöstö. Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimusneuvottelut eivät etene, koska yritykset eivät halua jakaa tuloksestaan riittävää ja kohtuullista osaa tuloksen tekijöille. Henkilöstön sitoutuminen tehtäviinsä näkyy työpaikoilla hyvänä työnä ja tilinpäätöksissä erittäin hyvänä tuloksena. Pelkkä kaunis kiitos tästä ei riitä. Yksityisen sosiaalipalvelualan palkka ei voi jäädä julkisen sektorin kehityksestä jälkeen. Kyse ei ole siitä, ettei jakovaraa olisi, vaan siitä, kenelle kaikille sitä jaetaan. Yritysten avainhenkilöt nettoavat verovaroin tuotetusta palvelusta jopa yli 2 miljoonan euron vuosipalkkioita samaan aikaan, kun palkansaajajärjestöjen vaatimuksille viitataan kintaalla.

Yksityistä sosiaali- ja terveyspalvelualaa edustavan työnantajan, eli Hyvinvointialan liiton, nettisivuilla komeilee lause ”Työtä vastuullisesti koko yhteiskunnan hyväksi”. Liiton edunvalvonta käsittää 1 500 jäsenyritystä, jotka työllistävät 80 000 sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaista. Vastuullinen toiminta osoitetaan laadukkaan palvelun lisäksi siten, että tuloksesta osa jaetaan asianmukaisina palkkoina sen tekijöille, eli henkilöstölle, ja pidetään työsuhteiden ehdoista huolta. Sosiaali- ja terveyspalveluala on tunnettu nollatuntisopimuksistaan ja se komeileekin tämän vähemmän mairittelevan tilaston kärjessä.

Hyvän henkilöstö- ja palkkapolitiikan kautta yksityiset yritykset voivat jatkaa vastuullista ja tärkeää työllistämistoimintaa hyvinvointialalla. Koko henkilöstö yksityisellä sosiaalipalvelualalla on kunnolliset työehdot ja palkan ansainnut

Jätä kommentti