Hyvinvointi – se on meidän omissa käsissä

– Juhana Harju

Jokaisena arkiaamuna tunnen voimakasta kiitollisuutta, kun voin vielä lapseni työtään arvostavien lastenhoidon ammattilaisten hoiviin. Jos eron hetki on vaikea, he ottavat lapsen syliin ja lohduttavat. Laadukas julkinen päivähoito varmistaa sen, että meidän perheen molemmat aikuiset voivat käydä töissä ja samalla lapset ovat varhaiskasvatuksen ja hoivan piirissä. Arkemme sujumisessa on päiväkodilla keskeinen tehtävä.

Suomalainen malli on syntynyt vuosikymmenten kuluessa vastuullisen politiikan seurauksena. Harvassa maassa on perheillä asiat näin hyvin. Erityisesti naisten mahdollisuus käydä palkkatöissä riippuu pitkälle siitä miten lasten päivähoito on mahdollista järjestää – kuinka joustavaa, laadukasta se on ja mitä hoito maksaa.

Professori Matti Tuomala toteaa Palkansaajien tutkimuslaitoksen 2015 julkaisemassa kirjassa ”Hyvinvointivaltio 2010-luvulla – mitä kello on lyönyt?”, että pohjoismainen malli on nostanut merkittävästi naisten työllisyysastetta. Sen minkä veroina maksamme saamme laadukkaina julkisina palveluina takaisin. Esimerkiksi Yhdysvalloissa palkkaverotus voi olla keveämpää, mutta kallis päivähoito pienentää käteen jääviä tuloja. Usein myös toinen vanhemmista, yleensä nainen, on pakotettu jäämään kotiin päivähoidon kustannusten takia. Hinta on kova, monella tavalla.

Mediassa julkisesta sektorista on yritetty vääntää mörköä, joka massiiviseksi paisuttuaan on kaiken yksityisen toiminnan lukko. Tässä ei ole oikein mieltä, sillä yhteen niputtaminen kätkee sen mitä kaikkea arvokasta julkisesti tuotetaan. Päivähoitopalveluiden lisäksi esimerkiksi kansalaisten turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu julkisen sektorin vastuulle. Pelastusvalmiuden ylläpitäminen maksaa, mutta tiukan paikan tullen palvelutason on oltava kunnossa. Silti juustohöyläsäästöt osuvat muun muassa Rajavartiolaitoksen toimintaan.

Kuka sitten päättää siitä käännymmekö hyvinvointivaltion alasajon tielle vai pidämmekö kiinni hyvin toimineesta ja kansainvälistä tunnustusta keränneestä mallistamme? Kyse on poliittisista päätöksistä, joista vastuu on päättäjillä. Ja päättäjät valitsemme me, esimerkiksi tämän kevään edustakuntavaaleissa.

Lopulta se on meidän omissa käsissä, miten julkisille palveluille käy. Itse aion äänestää ehdokasta, joka on leikkausvimmaa vastaan ja arvostaa sitä hyvää, mitä olemme yhdessä saaneet aikaan.

Jätä kommentti