Nopeammin, monipuolisemmin, vuorovaikutteisemmin!

– Kaisa Läärä

Kesäkuun alussa Motiivin verkkolehti tekee hypyn digitaaliseen maailmaan. Kun verkkolehden suunnittelutyö alkoi, rakennettiin työryhmässä aluksi lehdelle erilaisia käyttäjäprofiileja. Näiden kautta oli mahdollista hahmottaa sitä, millaisia Motiivin lukijat ovat taustoiltaan sekä millaisia lehden lukutottumuksia ja internetin käyttötapoja heillä on. Tässäpä siis muutama esimerkki työmme avuksi tekemistämme profiileista.

Pertti 42 vuotta, kiinteistöhoitaja, asuu keskisuuressa kaupungissa vaimonsa ja 7-vuotiaan tyttärensä kanssa. Harrastaa kalastusta ja puutöitä. Henna 22 vuotta, laitoshuoltaja ja sairaanhoitajaopiskelija, asuu pääkaupunkiseudulla. Tekee pätkätöitä, asuu vuokralla yksin ja harrastaa shoppailua ja lenkkeilyä, omistaa kissan. Ja niin edelleen.

Koska uuden verkkolehtiprojektin tärkein päämäärä on ollut parantaa JHL:n jäsenpalvelua, on ”mallilukijoiden” kautta on ollut mahdollista hahmottaa sitä, millaista sisältöä eri ikäiset ja eri aloilla työskentelevät lehden lukijat kaipaavat. Pyrimme ottamaan huomioon myös lukijoiden internetin käyttötottumukset ja osaamisen. Verkkolehden pääkohderyhmän, jäsenten ja luottamustehtävissä toimivien aktiivien lisäksi muita kohderyhmiä ovat muun muassa sidosryhmät, esimerkiksi kuntapäättäjät sekä JHL:n ammattialoilla työskentelevät henkilöt.

Käyttäjäprofiileissa hahmoteltiin muun muassa sitä, kuinka aktiivisesti eri käyttäjäryhmät lukevat Motiivia ja mitkä jutut heitä lehdessä kiinnostavat.Motiivi- ja aktiivilehtien verkkoon siirtymisestä oli puhuttu jo vuosia, mutta viime syksynä käynnistyi tekemiseen johtanut pohdinta. Yhteistyökumppanin haku alkoi ja tammikuussa muutama potentiaalinen toteuttaja valittiin jatkokeskusteluihin. Varsinainen projekti käynnistyi nopealla tahdilla. Helmikuussa tehtiin päätös toteuttajasta ja uusi verkkolehti päätettiin lanseerata pikaisella tahdilla.

Verkkolehden ydinprojektiryhmään on kuulunut seitsemän henkilöä JHL:n viestinnästä, josta keskeinen rooli on ollut Motiivin toimituksella. Lisäksi keskusteluja on myös järjestetty koko viestintäosaston kanssa. Työskentely on sisältänyt muun muassa workshopeja sekä viikoittaisia Skype-palavereja projektin ulkoisen yhteistyökumppanin H1:n kanssa. Tapaamisissa on mietitty lehden kohderyhmiä ja sisältöjä sekä sitä, miten valtakunnallisuus ja jäsenten monipuoliset ammattialat voitaisiin huomioida aiempaa paremmin. Tarkoitus on ollut päästä lähemmäksi lukijaa, jotta lukija voisi kätevästi löytää oman asuinalueen ja ammattialan jutut. Kumppani on vastannut teknisestä koodauksesta ja JHL:n porukalla taas on ollut omana työnä päävastuu sisältöasioissa.

Motiivin uusi verkkolehti aukeaa 10. kesäkuuta osoitteessa www.motiivilehti.fi. Tämän vuoden seitsemäs numero julkaistaan ainoastaan verkkolehtenä, mutta kaikki muut tämän vuoden Motiivin numerot säilyvät paperisina. Verkkolehti tarjoaa aukeamisensa jälkeen läpi vuoden uutta luettavaa, katsottavaa ja kommentoitavaa. Verkkolehti ei nimittäin pidä kesätaukoa, vaikka paperilehti jääkin ansaitulle lomatauolle.

Tältä näyttää Motiivi-lehden päänäkymä. Havainnekuvassa kuvitteellisia artikkeleita.

Motiivi kulkee siis kesäkuusta lähtien minne vain. Tähän asti Motiivia on voinut lukea verkosta ladattavana näköisversiona. Jatkossa koko lehteä ei tarvitse erikseen ladata, vaan jokaista juttua pääsee lukemaan klikkaamalla. Lisäksi juttuja voi jakaa sosiaalisessa mediassa. Aiemmin mahdollista oli jakaa vain koko lehti, ei yksittäisiä artikkeleita.

Verkkolehtiprojektin tavoitteena on ollut tuoda Motiivi-lehti mukaan verkkoviestintämaailmaan ja pitää lehti mukana digitaalisen ajan hengessä. Printtijulkaisujen osuus on kuitenkin laskenut sanomalehtipuolella ja yhä useampi lukee uutisensa netistä. Projektin aikana onkin pidetty olennaisessa osassa sitä, että artikkelit skaalautuvat sujuvasti eri päätelaitteille. Verkkolehteä voi lukea kännykällä, tablet-laitteella ja tietenkin tietokoneella. Lehdet juttuja pääsee lukemaan avoimesti, koska sisältöjä ole salattu käyttäjätunnuksien ja salasanojen taa.

Videoita, lyhyitä uutisia ja työarjesta kertovia reportaaseja on tarkoitus nauttia vaikkapa riippumatossa pitkin kesäkuukausia. Motiivin verkkolehti tuo viestintään ominaisuuksia, joita ei printin kautta ole mahdollista tarjota. Motiivin ”uutismaisuus” lisääntyy verkon kautta merkittävästi, kun sisältöä voi päivittää kokoajan, eikä ainoastaan 3 viikon välein. Yksi tavoite on ollut se, että Motiivi-lehden lukijakunta voisi laajentua verkon kautta. Verkkolehden etuja ovat muun muassa se, että artikkeleissa ei ole printin tavoin pituusrajoitteita ja artikkeleihin voi linkittää lisää tietoa mukaan. Juttuja voi myös kommentoida ilman kirjautumista ja salasanoja, jos jokin asia jää askarruttamaan, ihastuttamaan tai vihastuttamaan. Juttuja voi myös halutessaan jakaa sosiaalisessa mediassa ja jatkaa keskustelua siellä.

Verkkolehden sisällöstä on helppo hakea itseä kiinnostavaa tietoa. Juttuja voi selata numerokohtaisesti tai hakusanoilla hakemalla. Hakusanan sisältävät kertovat jutut avautuvat tuoreusjärjestyksessä luettavaksi. Esimerkiksi jaksotyöaika-sanalla hakiessa eteen avautuvat tästä aiheesta tehdyt sekä tuoreet että aiemmin julkaistut jutut. Verkkojulkaisu tarjoaa myös mahdollisuuden lukea samasta aiheesta Motiivissa julkaistuja juttuja. Motiivin ja Aktiivin saman hakusanan jutut näytetään omina kokonaisuuksinaan, jotta lukiessa huomaa, kumman lehden jutusta onkaan kyse.

Omaa ammattialaa koskevat jutut löytyvät kätevästi valikoiden alta.

Koska JHL:n jäsenistön työskentelyalat ovat monipuolisia, verkkolehdessä on huomioitu se, että omaa alaa koskevat jutut ovat selkeästi esillä. Verkkolehden valikkopalkissa on vaihtoehtona ammattialat. Tätä valikkoa käyttämällä pääsee lukemaan oman ammattialansa juttuja, olivatpa ne videoita, uutisia tai artikkeleita. Kaikki valittua ammattialaa koskevat verkkolehden sisällöt saa yhdestä valikosta esiin hetkessä, eikä lukijan tarvitse muistella, missä paperilehdessä, minä vuonna ja millä sivulla juttu olikaan julkaistu.

Ruotsinkielisiä lukijoita ei suinkaan ole unohdettu verkkolehtiprojektin aikana. Ruotsinkieliset sisällöt julkaistaan omassa vastaavanlaisen rakenteen omaavassa Motiv-julkaisussa. Motiv-sisältöihin vinkataan suomenkielisen verkkolehden etusivulla ja vastaavasti Motiv-lehden etusivulla on linkki Motiivi-lehden puolelle.

JHL:n aktiiveille, eli muun muassa luottamusmiehille ja työsuojeluvaltuutetuille suunnattu, Aktiivi-lehti siirtyy osittain verkkoon. Myös Aktiivin verkkolehtisisältöjä pääsee lukemaan 10. kesäkuuta alkaen sekä www.aktiivilehti.fi että www.motiivilehti.fi-osoitteista.

Ensi syksynä ilmestyy vain yksi paperinen Aktiivi-lehti, toinen numero julkaistaan verkossa. Vuoden 2016 aikana on tarkoitus julkaista kaksi Aktiivi-numeroa paperilehtenä ja kaksi pelkästään verkossa. Yksikään JHL:läisten jäsenlehdistä ei siis siirry tässä vaiheessa kokonaan verkkoon, vaan jatkavat ilmestymistään osan vuodesta paperilehtinä.

Myös JHL:n jäsenillä on mahdollisuuksia tuottaa omaa sisältöä verkkolehteen. Lehdessä voidaan julkaista esimerkiksi kuvia ja tekstejä. Paperiseen Motiivi-lehteen jutut eivät aina ole joko mahtuneet tai ehtineet painoaikataulujen takia, mutta aikataulut ja tilanpuute eivät kiusaa verkkolehteä.Motiivin toimitus toivottaa tervetulleeksi juttuvinkit, palautteet, kuvat, jutut ja toiveet vanhoista verkkolehdessä julkaistavista jutuista sähköpostiinsa motiivi-lehti@jhl.fi.

Verkkolehtiprojekti on ollut tiivis oppimisprosessi, joka on saavuttanut nyt yhden pisteen. Toinen osa jatkuu, kun verkkolehti lähtee kunnolla käyntiin.

Ensimmäinen uutishaaste verkkolehdelle on julkaisupäivänä 10.6. pidettävä edustajiston kokous, jolloin lehteen on tarkoitus tuottaa monipuolisesti uutisia sekä kokouksen tunnelmia. Pysythän kuulolla!

Jätä kommentti