Se on kaikkea tätä! – JHL:n kuntavaalitavoitteissa korostuu terve kilpailu ja palvelujen monipuolisuus

– Päivi Niemi-Laine

Julkaisimme kuntavaalitavoitteemme viime viikolla. Lähdemme siitä, että julkisia palveluja tuotetaan edelleen eniten kunnissa omana työnä, mutta yhä suuremmissa määrin myös yrityksissä ja järjestöissä. Yhteistä näille kaikille on se, että niissä on ammattilaiset asialla. Me vaadimmekin kaikille reilut työehdot ja työolosuhteet. Kuntapäättäjät voivat edistää näitä asioita kunnan oman työn kehittämisen lisäksi kilpailuttamisen ja hankintojen kautta.

Kunnan palveluja yhdistää parhaimmillaan se, että ne ovat asukkaita lähellä, niiden avulla ylläpidetään hyvinvointia ja ne linkittyvät saumattomasti toisiinsa. Palvelut karkaavat kuntapäättäjän käsistä silloin, kun niitä ulkoistetaan paljon eri tuottajille. Kunnan palvelustrategiaan ja hankintojen laatuun huomiota kiinnittämällä voidaan välttää sudenkuopat. Uusi hankintalaki mahdollistaa laatuun panostamisen samalla, kun hallinnollinen työ vähenee. Hankinnat, jotka on jo tarjouskilpailuvaiheessa huolellisesti valmisteltu, onnistuvat parhaiten.

Yrityksillä on aina oltava voiton tavoittelun lisäksi yleinen intressi silloin, kun ne tuottavat julkisia palveluja. Esimerkiksi Suomen Yrittäjien kuntavaalitavoitteissa korostuva yritysten ylistäminen on räikeää. Ei ole olemassa mitään viitteitä siitä, että kunnan oma palveluntuotanto on aina tehotonta ja yrityksissä tehokasta. Monessa kunnassa on jouduttu toteamaan päinvastoin laadun heikkenemistä ja palvelun kallistumista, kun se on ulkoistettu. Näkyvimmin tämän voi todeta päiväkodeissa ja vanhusten laitospalveluissa. Niissä peruspalvelut ovat pikkuhiljaa valuneet ammattilaisten tontille samaan aikaan, kun kiire ja esimerkiksi siivouksen laatu on jäänyt puutteelliseksi. Ei tällaista ulkoistamista voida hyväksyä.

Peruspalvelut ovat palveluverkoston verisuoniverkosto. Esimerkiksi opetus ja sairaanhoito häiriintyvät, jos opettajan tai hoitajan täytyy välillä tehdä ruokatilauksia ja valmistaa satoja aterioita. Ongelmia syntyy myös, jos tilat ovat epäsiistejä. Peruspalveluhenkilöstö on voimavara, joka kunnissa ja myös yrityksissä kannattaa aidosti huomata.

Olennaista on siis se, että kilpailu ei ole epätervettä ja että henkilöstöä arvostetaan koko palveluketjun osalta ja jokaisella työnantajasektorilla. Arvostuksen tulee näkyä työolosuhteissa, palkassa ja työpaikkojen laadussa.

Lue lisää JHL:n kuntavaalitavoitteista JHL:n verkkosivuilta.

Jätä kommentti