Jättilasku julkisen sektorin naisille

– Jarkko Eloranta

Kansakunta kohisee hallituksen työmarkkinoita koskevista pakkolakipäätöksistä. Työmarkkinat ovat kuin ärsytetty mehiläispesä. Hallitus ei kuitenkaan tunnu olevan tilanteesta niin huolissaan, että peruisi perustuslakia venyttävät päätökset. Etelärannassa sen sijaan nojataan, ainakin toistaiseksi, tyytyväisinä nahkajakkarassa taaksepäin. Sinne kun näyttää ropsahtavan miljardiluokan lottopotti ilman, että omaa kuponkia tarvitsi edes neuvottelupöytään kiikuttaa.

Joku laskun aina kuittaa ja palkansaaja on hallituksen operaatiossa tukevasti kynän varressa. Toki on niin, että suunnitellut toimet kohtelevat eri palkansaajaryhmiä hyvin eri tavoin. Yli- ja sunnuntaityötä tekevät, sairauslomille joutuvat ja pitkälomalaiset saavat ekstralaskun. Kaikki nämä määreet osuvat julkisen sektorin naistyöntekijöihin. Totta kai kaikkiin julkisen alan työntekijöihin, mutta naisilla on monta riskitekijää saada isoin taakka kannettavakseen.

Sosiaali- ja terveydenhuolto pyörii pyhät ja arjet eikä siellä voi valita sunnuntaitöiden ja arkien välillä.  Pienipalkkaiset työntekijät ovat saaneet hieman bonusta yli- ja pyhätöiden tekemisestä. Tähän joukkoon osuvat myös kaavaillut sairaslomapalkan leikkaukset. Naisilla ylipäätään on miehiä enemmän sairaslomia, ja julkisella alalla työt ovat myös henkisesti ja fyysisesti niin raskaista ja kuormittavia, että poissaoloja tulee väkisinkin. Aiheuttavatpa myös potilaat, asiakkaat, lapset riskin saada tarttuvia sairauksia, kun työskennellään sosiaali- ja terveydenhuollossa, koulussa tai varhaiskasvatuksessa.

Julkisen alan pidemmät lomat ovat osa työehtojen kokonaisuutta. Aikanaan osa palkankorotusvarasta on sovittu käytettäväksi lomiin. Julkisen alan työntekijät ja heidän liittonsa ovat siis arvostaneet vapaa-aikaa enemmän kuin korkeita palkankorotuksia. Pitkät lomat helpottavat työn ja perheen yhteensovittamista ja parantavat työssä jaksamista ja jatkamista. Tavoitteita joita hallituksen luulisi ja toivoisi tavoittelevan, mutta ei nyt siltä vaikuta.

Nämäkään myrkyt eivät hallituksen mielestä vielä riitä. Se on ohjelmassaan uhannut vapauttaa alle vuoden määräaikaiset työsuhteet perusteista. Julkinen sektori naisvaltaisena alana käyttää kaikkein eniten määräaikaisia työsuhteita. Käräjöimme jatkuvasti niiden perusteista, mutta tulevaisuudessa se sitten loppuisi. Työnantaja saisi aina vuoden välein vaihtaa uuden nöyrän työntekijän remmiin perustelematta tarpeitaan mitenkään. Kuka uskaltaa tulla raskaaksi tai sairastaa? Palkkakulut pysyvät myös mukavasti kurissa, kun kokemuksesta ei tarvitse maksaa, lomat pysyvät lyhyinä ja uuden työntekijän voi aina asettaa palkkausjärjestelmän alarajalle tai aikaisempaa alemmalle tasolle. Naiset tosiaan halutaan ajaa työmarkkinoiden nöyräksi luokaksi. Luokaksi, jonka asemaa ei suin surminkaan haluta tai muka voida parantaa.

Hallituksen toimista on pakko käyttää tv-shopin kulunutta fraasia ”eikä tässä vielä kaikki”. Julkisen ja erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijät, joista yli 90 prosenttia on naisia, ovat myös tasavallan ahkerimpia päivittämään ja kehittämään omaa osaamistaan. He haluavat parempaa osaamista voidakseen tehdä työpaikoilla sitä kovasti peräänkuulutettua tuottavuusloikkaa. Sitä todellista, joka perustuu osaamiseen ja uuteen tietoon ja toimintatapoihin. Nyt hallitus on kuitenkin viisaudessaan leikkaamassa aikuiskoulutustuen perusosan pois. Tämä tuki on auttanut tuhansia suorittamaan tutkintonsa loppuun tai hankkimaan uuden tutkinnon. Kun perusosa muuttuu lainaksi, käy käytännössä niin, ettei 2 500 euroa kuukaudessa tienaava lähihoitaja oppiin enää lähde. Keskimääräinen tukijakso on ollut 15 kuukautta, joten perusosan muuttaminen lainaksi tarkoittaisi yli 10 000 euron lainaa. Matalilla ansioilla ja koulutuksen tuomalla palkankorotuksella ei opiskelu enää ole mahdollista. Kouluttautuminen on tutkitusti toimiva keino myös työurien jatkamiseen. Nyt se pyyhkiytyy pois.

Muitakin onnettomasti kohdistuvia päätöksiä hallituksen papereista löytyy, mutta johonkin se piste on pantava. Muistittehan muuten, ettei tämän hallituksen ohjelmassa ollut erillistä tasa-arvotavoitetta ja -ohjelmaa. Enää en ihmettele miksi. Olivat ainakin siinä asiassa rehellisiä.

Kommentit

1. Niin, kaikesta hyvin samaa mieltä, nyt mielestäni punnitaan myös liiton tuki tässä kohtaa ! Perjantainen Mielenosoitus, riittäväkö? Onko teillä hallitukselle parempi ehdotus säästäkohteista ? Tms..Tehkää nyt jotain !! nimim. Kipeänä töihin päiväkotiin toisen kalleinta hoitamaan

• Miten olisi yhtiöiden osinkojen jäädyttäminen muutamaksi (muutamiksi vuosiksi)??? Siinähän sitä luulisi tulevan todella suuria säästöjä eikä tarvitsisi meidän ’tavallisten’ duunareiden kaikkea maksaa?! Osingothan ovat osakkeidenomistajille ’ilmaista’ rahaa. Me duunarithan se työ tehdään että firmat jotain tuottaisi?!!

2. Jos en ihan väärin muista, niin Jarkolta on jäänyt yksi kommentoimisen arvoinen asia pois, on ollut myös kierroksia kun kunnat ovat säästäneet rahaa ja palkan korotukset on vaihdettu työnantajan vaatimuksesta teksti asioihin, että palkka pudjetti on saatu pidettyä suunnitellussa.

3. Ja täytyy lisätä että itsekin kolme viikkoa jo lomautettuna olleena kunnan säästötoimenpiteiden vuoksi! Mitä työnantajalla on sitten vara maksaa jos kuukausi ansio on vajaa 1500 € ?! Siinä ei palkattomia oteta sairastuessa !

4. Entäs jos meillä olisi sellainen ”hengittävä julkinen sektori”?

Jos esimerkiksi verorahoista maksettavista palkoista, palkkioista, tuista, eläkkestä, yms. neljäsosa sidottaisiin ilman poikkeuksia yksityisen sektorin nettotuloindeksiin, niin yksityisen puolen kantokyky riittäisi kantamaan julkisen talouden myötä- ja vastamäissä ilman jatkuvaa kiukuttelua leikkauslistoista.

Yksityisen puolen sukeltaessa bonus pienenisi ja noustessa automaattisesti kasvaisi. Ilman itkua!

5. Julkisen naisvaltaisen alan kitupalkkaa kompensoi edes hitusen 38 päivän loma, sitäkään ei tosin saa ennen 20 vuoden työntekoa. Tähän ei saa kajota!!!! Kaikilta palkkaa saavilta progressiivisesti lomarahoista säästöt, niin menee tämä homma edes vähän oikeudenmukaisemmin!

6. Harmittaa Keijo Isokallio, joskus olisi hyvä muistuttaa, että hän jäi kohun saattelemana varhaiseläkkeelle, kun appiukko Mika Tiivola junaili hyvät eläke-edut. Helppo on maailmaa silloin parantaa. Missä viipyvät eläkekatot

7. Tämä hallituksen säästöehdotukset on syvältä. Koulujen ja päiväkotien erityisavustajien palkat ovat surkeita. Sillä just ja just hikisesti elää kun maksat laskut niin jää 560€ ja kun tulee kaikki laskut jossain kuussa niin jää 260€. Niin ei oikein innosta. Sitten kun on rajoilla ei saa asumistukea eikä muutakaan tukea. Tämä on raskasta työtä, niin ne loma päivät on tärkeitä. Ja sitten on pakko miettiä että pitääkö mennä töihin sairaana, esim.jos on käsi tai jalka murttunnut niin löytyykö korvaavaa työtä. Koska ei ole varaa olla pois töistä. Ja tässähän on sekin että jos menee flunssassa tai vatsataudissa niin sitten tartuttaa muita. No jos lomaraha otetaan osa niin millä maksaa luottokortti maksua vähemmäksi, kun joutuu ostamaan ruokaa ja pesuaineita, muutakin tärkeitä Elämiseen liittyvää jos palkasta jää alle 460€. Että jotain on oikeasti tehtävä. Muuten tulee itku, kun ei rahat riitä.

8. Tämä hallituksen kaikki ehdotukset ovat tosi syvältä suoraan sanottuna. Me koulunkäynnin ohjaajat että päiväkodin eritysavustsjst palkat ovat tosi pieniä,saan palkkaa 1490€ niin tästä palkasta on paha antaa mitään kun pitää maksaa laskut ja ostaa bussilippu niin jää 560€ ja kun tulee kaikki laskut niin jää 260€. Ei saa asumistukea eikä muutakaan kun menee just rajan yli. Lomarahastakin on paha ottaa pois kun joutuu ostamaan luotolla ruokaa ja muitakin elämiseen liittyvää, niin joutuu niistä lyhentämään pois. Meidän lomat on tärkeitä jaksamisen kannalta, koska työ ei ole mitään helppoa nyky päivänä. Jos sairaankin olosta rokotetaan niin pitää tulla flunssa tai vatsataudissa töihin niin muut sairastuu. Ja onko silloin tarjolla korvaavaa töitä jos esim. Jalka,käsi tai joutuu johonkin leikkaukseen jolloin on pitkät sairaslomat? Koska ei ole näillä palkoilla varaa jäädä silloin sairastamaan kotiin

9. Kuukausipalkka bruttona ilman lisiä on 1859,34 eikä 2500,00 euroa. Tuosta jäisi käteen 1300 – 1400. Lisien kanssa näytää palkkasta jäävän käteen 1700 – 1800 euroa. Teen kolmivuorotyötä sekalaisella rytmillä 50-vuoden ikäsellä tuntuu kuin olisin ”piesty oikein urakalla”, uupumus työnpäivän jälkeen ja tunne ettei muuta jaksa. vielä on vuosi mennyt sairastamatta, eikä täällä pohjosessa ihmisillä ole tapana joka risauksesta jäädä töistä pois. Fluntasaisena ikäihmisten tai hengityselin sairauksista kärsivien luo töihin menemistä en kyllä katso suotavana. Yksi tuo taudin ja 3 työkaveria mahdollisesti sairastuu seuraavaksi eli sitten työpaikka on haasteissa, mistä saada uusia työntekijöitä. Jos 4 lapseni kanssa olisi pitänyt tälläisiä työvuoroja tehdä niin en olisi jaksanut. Ihailen naisia, jotka jaksavat molemmat pyörittää.

10. Hei minkä takia puhutaan jatkuvasti että hoitoalalta viedään kaikista eniten?
    Anteeksi nyt vaa mutta onko kukaan muistanut millaisella palkalla esim. siivoja, vartija, kokki,tarjoilija, tiskaaja,kiinteistöhoitaja ja opiskelija työskentelee? Sairaanhoitajat valittavat, niillä on kunnalla peruspalkka noin 2400 ja siihen lisät! Ei tässä ole kenenkää yölisiä viemässä. On moni muukin ammatti joka työskenetelee yöisin ja sunnuntaisin. En ole kertaakaa kuullut kun esim siivooja valittaa pienestä palkastaan ja kun häneltä viedään lisätkin. Ravintolatyöntekijät jotka tekevät myös öisin töitä. NÄILLÄ ALOILLA ON VIELÄ PIENEMPI PERUSPALKKA KUIN NÄILLÄ HOITAJILLA!
    JA NÄMÄ OVAT HILJAA KOSKA ARVOSTAVAT ETTÄ SAAVAT EDES 1300 PERUSPALKAN!

11. Työttömiä ajatellen olen valmis luopumaan lomarahoista määräajaksi eli 4 vuodeksi eli juuri täksi hallituskaudeksi.
    Ja jos se ei työttömien tilanteeseen tuo tarvittavaa uudistusta niin lomarahat takaisin.
    On muitakin palkan kannustimia kuin lomarahat jos rahasta pitää puhua, ne voi jokainen sopia itse työnantajan kanssa….

12. Niin,miksi puhutaan että hoitoalalta viedään eniten,olen pian 15v.tehnyt viheralan töitä säiden armoilla mitään lisiä en saa palkkaa verojen jälkeen 1400kk jää käteen joten pitkät lomat ovat auttaneet jaksamaan…viekää vaan mullatkin pihoilta terveisin 49v.naisimmeinen!

13. Yksin olet sinä ihminen. Yksin synnyt, yksin elät elämäsi. Ja kun tuuli käy sinun ylitsesi, ei sinua enää ole. Ei ole arvotonta hoitajaa/hoivaajaa vierelläsi. Ei heitä tarvita, sss hallitus sanoo näin. Lumi tekee enkelin eteiseen. Se saa lohduttaa yksinäistä kulkijaa.

Jätä kommentti