Hoitoala muuttuu – kotihoitoa, digitalisaatiota ja säästötalkoita

– Riitta Vehovaara

Nykyään entistä enemmän hoitoa ja hoivaa tehdään asiakkaan tai potilaan kotona. Asiakas voi olla ikäihminen, mielenterveyskuntoutuja tai hänellä voi olla päihdeongelmia. Unohtamatta tietenkään lastensuojelun perhetyötä.

Valtiovalta on laittanut hintalapun, jonka mukaan sote-uudistuksen myötä säästöä pitäisi löytyä. Olen vuosien varrella huomannut, että usein säästöt haetaan työsuhteiden ehdoista. Varsinkin osa-aikaiset työntekijät ovat olleet monesti oiva säästökohde.

Hoito- ja hoiva-ala vaativat työntekijöiltä paljon nyt ja tulevaisuudessakin, eikä heidän työeduistaan ole syytä tinkiä. Eivät ne niin suuria ole!

Kovia odotuksia on myös teknologian käytöstä hoito- ja hoivatyössä. Robotit ja älylaitteet valtaavat kodit ja hoitolaitokset. Nämä kaikki voivat olla hyvänä työn tukena ja apuna, mutta paljonko robotit kerryttävät verotuloja?

Jokainen haluaa asua kotonaan, niin pitkään kuin mahdollista. Sehän on selvä!

Kun sitten se päivä koittaa, että apua tarvitaan kotona, sinne tulevat tueksi osaavat ammattilaiset ja omaiset.

Olen aivan varma, että hoito- ja hoiva-alan ammattilaiset ovat todella kovien paineiden alla. Asiakkaita piisaa ja asiakkaat ovat myös entistä huonokuntoisimpia. Jokainen työntekijä haluaa tehdä työnsä kunnolla ja varsinkin eettiset arvot ovat työssä aina läsnä. Varmasti moni miettii työpäivänsä jälkeen: ”Tuliko kaikki hoidettua?”.

Tänä vuonna JHL:ssä on menossa Hyvissä käsissä kotona -ammatillinen kampanja, joka kohdistuu toisen kotona tehtävään hoito- ja hoivatyöhön. Haluamme erityisesti tuoda esille työhyvinvointiin ja työsuojeluun liittyviä asioita.

Luin jostakin somemaailmasta siitä, kuinka kun eräs henkilö ihmetteli, miten ikäihmisten kotihoidossa ei enää siivotakaan ja kyseli, että ”mitä te siellä teette?” No, me otamme asiasta selvää. Tammikuussa lähti tämän alan jäsenistölle kysely, jossa kysytään ”mitä työpäivääsi kuuluu?”.

Ammattiliiton tulee myös osaltaan turvata jäsentensä toimeentulo ja omalta osaltaan vahvistaa ammatillista osaamista. Näihin asioihin on laitettu kapuloita rattaisiin. Elämäämme ovat tulleet kikyt ja ammatillisen koulutuksen uudistukset, jotka ovat saaneet Opetus- ja kulttuuriministeriössä hankenimekseen TUTKE 3 (minulla tulee mieleen avaruusalus, mutta se ei kai ole tarkoitus?).

Hoito- ja hoiva-alan ammattilaiset haluavat arvostusta työlleen. JHL tulee tänä vuonna tuomaan esille mm. sitä, minkä tyyppisiä tehtäviä vanhuspalveluissa tehdään. Työhön voi sisältyä tehtäviä halonhakkuusta haavanhoitoon. Kaikkea ei välttämättä ammatillisessa koulutuksessa ole mahdollista oppia. Nämä ammattialat vaativat tekijöitä myös tulevaisuudessa paljon ja alan opiskelijoille tulee tarjota ammattiylpeyttä hyvän ammattiosaamisen ja työyhteisön lisäksi.

Ja lopuksi… Olen ollut niin huolissani, kun pankkini ilmoitti, ettei tämän vuoden jälkeen enää voi käyttää numeroita siitä pienestä avainlukukartonkista. Minun on otettava älypuhelin käyttöön. En ole ainakaan vielä ihan vakuuttunut, miten eri-ikäiset ihmiset pärjäävät näissä digitaalisen maailman uudistuksissa. Pankkitunnukset kun ovat usein avaimia moneen kansalaisen peruspalveluun – lääkkeistä toimeentulotukeen.

Jätä kommentti