Siirry sisältöön

Espoon ulkoistamisinto kertoo huonosta johtajuudesta

– Rune Takamaa

Nykykeskustelua julkisista palveluista tuntuu ohjaavan hyvin määrätietoinen ja tarkoituksenmukainen mediapeli. Julkista väitetään tehottomaksi ja yksityistä tehokkuuden ja tuottavuuden tuojaksi. Keskustelu on mielestäni absurdia. Jos puhutaan esimerkiksi kuntapalveluista, niin kuinka voi kaupunkien johtavilla virkamiehillä olla otsaa väittää omaa työtä tehottomaksi? Sehän on puhtaasti heidän omassa johdossaan.

Jos väite pitäisi paikkansa, olisi kyseiset virkamiehet siirrettävä muihin tehtäviin, koska he ovat olleet noin tehottomia omassa tehtävässään. Hehän ovat jättäneet kehittämistyön tekemättä omassa organisaatiossaan. En siis voi olla ihmettelemättä poliittisten päättäjien reagointia tai oikeammin reagoimattomuutta, kun virkamiehet esittävät ulkoistuksia väittäen oman palvelun olevan tehotonta. Päättäjien tulisi tällöin ensin vaihtaa kunnan johto sellaisiin, jotka pystyvät kehittämään palveluja, eikä lähteä samaan laulantaan mukaan.

Viimeisimpänä esimerkkinä tällaisesta on Espoo, jossa kuntatekniikkaa ja kiinteistönhoitoa ollaan ulkoistamassa, ainakin jos kaupunginjohtaja saa tahtonsa pitää. Minkäänlaista todellista tarvetta ei ulkoistukselle Espoossa ole, ei taloudellista eikä tuotannollista. Palveluista on ulkoistettu jo yli puolet ja Espoo on yksi Euroopan rikkaimmista kunnista.

Tällaisten esitysten tekemisellä kuntajohto vain osoittaa huonon johtamistaitonsa. Poukkoilevat esitykset lisäävät vain epävarmuutta niin kaupungin työntekijöissä kuin kuntalaisissakin. Palvelujen jatkuvuus ja laatu kun muuttuvat ulkoistusten yhteydessä.

On syytä muistaa, että kuntapalveluiden saajinahan ovat usein juuri tukea ja hoivaa tarvitsevat ihmiset. Heille palvelujen ja sitä antavan henkilöstön pysyvyys ja asiakkaan tilanteen tunteminen on ensiarvoisen tärkeää. Ulkoistaminen katkaisee arjen palveluiden saajille ja vaarantaa jatkuvuuden sekä aiheuttaa epävarmuutta.

Samoin on myös työntekijöiden osalta, epävarmuus on huonointa tuottavuutta. Se lisää sairauspoissaoloja sekä heikentää työmotivaatiota merkittävästi, joka osaltaan siis johtaa huonoon tuottavuuteen. Tämäkö on oikeanlaista palvelujen johtamista?

Taloustutkimuksen tutkimuksessa espoolaiset ilmaisivat palvelujen laadun osalta selkeän mielipiteen. Yli 90 % espoolaisista nimittäin pitää palveluiden laatua niiden hintaa tärkeämpänä. Tämä on syytä huomioida kun palveluiden järjestämisen päätöksiä tehdään.

Halvalla ei saa hyvää ja sen espoolaiset tietävät. Halpa hinta on siis huono peruste ja jos sitä logiikkaa jatkaa, niin halvimmathan kuntapalvelut ovat silloin, kun niitä ei ole ollenkaan. Tämähän ei siis voi olla retoriikan pohjana. Palvelut ovat kuntalaisia varten ja ne on järjestettävä siten kuin kuntalaiset ne haluavat. Siihen ovat kuntalaiset päättäjilleen antaneet mandaatin, ei niiden purkamiselle.

Espoossa päätösesitys annettiin vain minuutteja ennen kaupunginhallituksen kokousta ja esityksen taustamateriaalien lukuja ei ole suostuttu avaamaan. Voidaan siis kysyä, miksi asioita salaillaan ja viedään puolihuolimattomasti päätökselle? Minä en näe sen taustalla muuta kuin periaatteellisen halun yksityistää, maksoi mitä maksoi.

Ulkoistaminenhan tarkoittaisi myös sitä, että Espoo luopuisi kokonaan omasta palvelutuotannostaan ja sen uudelleen aloittaminen on erittäin vaikeaa ja kallista. Tätä tilannetta myös markkinat hyödyntävät ja se ei ole espoolaisten etu.

Reilut palvelut, jotka ovat omissa käsissä, ovat niin kuntalaisten kuin sitä suorittavien tekijöidenkin kannalta paras ratkaisu. Se antaa turvallisuutta ja varmuutta niiden pysyvyydestä sekä mahdollistaa kuntalaisten vaikutusmahdollisuudet. Toivottavasti tämä ymmärretään ja palveluiden edelleen kehittämiselle annetaan mahdollisuus. Asia on nyt Espoon kuntapäättäjien käsissä.

***
P.S. JHL kampanjoi Espoon ulkoistamissuunnitelmia vastaan. Tutustu kampanjaamme www.reilumpiespoo.fi ja kerro oma mielipiteesi asiasta.

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*