EK – mennäänkö kihloihin 23.1. Tampereella?

– Päivi Lilleberg

Sipilän hallituksen astuessa valtaan viime keväänä, ammattiyhdistysliike sai hallitusohjelman kautta suoran ilmoituksen, että kolmikannan aika on ohi. Sipilän tavoite saada yhteiskuntasopimus aikaiseksi yksipuolisella sanelulla selkeytti ammattiliitoille entisestään  uutta yhteiskunnallista tilaa. Yhteiskuntarauhan ylläpito osoittautui vaikeaksi syksyn aikana. Poliittinen mielenilmaisu 18. syyskuuta 2015 oli vahva näyttö siitä jos ei sopien niin sitten sotien. Tällaista tilannetta emme kuitenkaan halunneet ay-liikkeenä edistää. Olemme aina olleet valmiita neuvottelemaan viimeiseen asti, jotta suomalaisten sosiaaliset ja taloudelliset edut olisivat kaikilta osin sellaisia, että pärjäämme maailmalla.

Suomi saadaan nousuun yhdessä työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen kanssa. Niinpä onkin hyvä, että tulevana lauantaina 23. tammikuuta uusitaan kansakuntamme menestyksen julistus, Tammikuun kihlaus,  jonka muuten antoi Suomen työnantajain keskusliitto! Tällä  julistuksella se tunnusti ammattiliitot ja keskusjärjestö SAK:n neuvotteluosapuoliksi työmarkkinoita koskevissa kysymyksissä. Osapuolet sopivat, että yhteisymmärrys pyritään löytämään  neuvotteluteitse. Julkilausuma luettiin Yleisradion iltauutisissa 23. tammikuuta 1940. Ennen tätä vain kirjanpainajilla oli ollut työehtosopimus.

Aloitteen edistäjänä toimi sosiaaliministeri Karl-August Fagerholm. Hänen mielestä  tarvittiin työntekijöiden oikeuksien tunnustamista, jotta kansakunta eheytyisi vaikeassa yhteiskunnallisessa tilanteessa. Tarvittiin kansakunnan eheyttämistä, jotta Suomi saataisiin nousuun.

Julkilausuman sisältö on edelleen ajankohtainen: ”Suomen Työnantajain Keskusliiton ja Suomen Ammattiyhdistysten Keskusliiton edustajat ovat käyneet keskenään neuvotteluja, joiden tuloksena on sovittu, että sanotut keskusjärjestöt, todeten vapaan järjestetyn toiminnan merkityksen yhteiskunnassa, tulevat luottamuksellisesti neuvottelemaan kaikista niiden toimialalla esiintyvistä kysymyksistä niiden ratkaisemiseksi mikäli mahdollista yhteisymmärryksessä”.

Ay-liikkeellä on luja tahto uudistaa kihlaus suomalaisten edun nimissä. Tämä tarkoittaa käytännössä, että yksipuolisista naisia kurittavista pakkolaeista luovutaan ja tartutaan kolmikannan tarjoamaan mahdollisuuteen tehdä yhdessä sosiaalisesti ja kilpailukykyisesti kestävä Suomi.

Tavataan Tampereella kihlauksen merkeissä!

Jätä kommentti