Rautatieläisillä palkankorotus kesäkuussa, sopimuksen kesto 1+1 vuotta
Raidealalla maksetaan kesäkuussa 2022 yleiskorotus kaikille työntekijöille. Sopimuksessa täsmennetään muun muassa työajan määritelmiä ja oikeutta vuosiloman siirtämiseen.
Avainsana:
rautatieala (Tyhjennä)
Raidealalla maksetaan kesäkuussa 2022 yleiskorotus kaikille työntekijöille. Sopimuksessa täsmennetään muun muassa työajan määritelmiä ja oikeutta vuosiloman siirtämiseen.
Liikenne- ja viestintäministeriö ajaa lakimuutosta, jonka avulla venäläistä rautatiekalustoa voisi käyttää myös Suomen sisäisiin raakapuukuljetuksiin. Kaluston käyttö sitoo Suomea Venäjään ja tuo riskejä vaunujen vaihtotöihin, JHL:n raideammattilaiset muistuttaa. Lisäksi kaluston jarrut eivät täytä EU-standardeja, eikä huoltohistoriasta saa luotettavaa tietoa.
Jyväskylässä ja Rovaniemellä aloitettiin lakko kuntien tes-neuvottelujen vauhdittamiseksi. Rautatiealan työehdoista päästiin sopuun, monilla muilla aloilla ehtojen hierominen jatkuu yhä.
Neuvottelut alalla ovat edenneet tahmeasti. Sopimukseton tila tarkoittaa, että työehtosopimusta noudatetaan normaalisti, mutta työrauhavelvoitetta ei ole.
Ammattiliitto JHL on aloittanut sopimusneuvottelut myös rautatiealalla. Palkankorotusten tulee parantaa ostovoimaa ja työaikoihin tavoitellaan parannuksia.
Konduktöörien työt vähenevät Lahden ja Kouvolan sekä Kouvolan ja Kotkan välillä kulkevissa junissa, jos VR:n toteuttaa Kaakkois-Suomeen liikenteeseen tekemänsä suunnitelmat. Muutos heikentäisi matkustajien turvallisuutta ja asiakaspalvelua.
Sekä JHL:n että työnantajaa edustavan Palvelutyönantajat Paltan edustajat ovat nyt hyväksyneet työehtosopimuksen.
Sekä palkkoja että lisiä korotetaan. Lisäksi jaettavaksi tulee yrityskohtainen erä.
Palkankorotukset noudattavat yleistä linjaa. Työehtosopimus on vielä menossa osapuolten hallintojen hyväksyttäväksi.
Ylityö- ja vuoronvaihtokielto ulottuu kaikkiin rautatiealan työehtosopimukseen liittyviin töihin.
Rautatiealan neuvottelut ovat kohta kestäneet jo lähes kolme kuukautta ja sopimuksettomassa tilassa ollaan oltu kohta kuukausi. Tilanne on sinällään historiallinen, sillä koskaan aikaisemmin rautatiealalla ei olla oltu näin pitkää aikaa sopimuksettomassa tilassa.
Rautatiealan neuvottelut nytkähtivät eteenpäin, kun pöydässä päästiin keskustelemaan kiky-tuntien tulevaisuudesta. JHL haluaa ilmaiset talkootunnit pois sopimuksesta.
Neuvottelut rautatiealan työehtosopimuksesta etenevät hitaasti mutta hyvässä hengessä. Neuvotteluratkaisusta ollaan vielä kaukana, vaikka sopimuksesta on neuvoteltu joulukuun 2019 alusta alkaen. Nykyinen sopimus päättyy 31. tammikuuta.
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä työnantajia edustava Palvelualojen työnantajat Palta valmistautuvat kilpailun lisääntymiseen kaupunkien raitioliikenteessä. Ensivaiheessa Tampereen raitioliikenteen operointi on tulossa kilpailutukseen ja tätä varten on kesällä sovittu uudesta työehtosopimuksesta.
Rautatiealalle saavutettiin neuvottelutulos keskiviikkoiltana 7. helmikuuta. Sopimuskausi on mallia 2 + 1 vuotta, jossa kolmas vuosi on erikseen sovittavissa. Palkankorotukset noudattelevat teollisuuden linjaa ollen tasoltaan 3,2 prosenttia. Neuvottelutuloksen myötä alalla ollut ylityö- ja vuoronvaihtokielto on päättynyt.