JHL järjestää historiallisen megatapahtuman ja sinut on kutsuttu! 23.–24. lokakuuta 2020 . Tule JHL:n suurimpaan jäsentapahtumaan kuulemaan huippupuhujia ja osallistu iltagaalaan. Ja tietenkin: kohtaa kasapäin muita alasi tähtiammattilaisia!

Mukaan pääsee 1 000 vikkelintä JHL:n jäsentä ammatista ja asuinpaikasta riippumatta! Jos et vielä ole jäsen, liity ammattiliittoon, joka pitää huolta työehdoistasi.

Ohjelma

Ammattialafoorumi tarjoaa huippuluentoja kahden päivän ajan. Tapahtuma keskittyy tulevaisuuden työelämään ja antaa uusia keinoja työssäjaksamiseen.

Teemat valittiin jäsenkyselyn perusteella.

Perjantai 23.10.

Perjantaina luennoivat muun muassa keksijä ja yrittäjä Perttu Pölönen sekä työhyvinvoinnin asiantuntija Marja-Liisa Manka. JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine on tähtiammattilaisten tavattavissa Tampere-talolla. Perjantai huipentuu iltagaalaan, jota tähdittää Anna Puu!

Lauantai 24.10.

Lauantaina ohjelma jakautuu ammattialoittain. Kiinnostavaa kuultavaa riittää kaikille JHL:n ammattilaisille. Ohjelma täsmentyy tapahtuman lähestyessä.

Perttu Pölönen

Keksijä, säveltäjä ja puhuja. Hän on voittanut Euroopan suurimman nuorten tutkimuskilpailun. Pölösen kirja Tulevaisuuden lukujärjestys julkaistaan joulukuussa 2019.

Marja-Liisa Manka

Työhyvinvoinnin asiantuntija, joka on työskennellyt Tampereen yliopiston työhyvinvoinnin professorina ja kirjoittanut tietokirjoja. Hän on luennoinut mm. JHL:n sote-festareilla

Päivi Niemi-Laine

JHL:n puheenjohtaja vuodesta 2016 ja kahden lapsen äiti. Hän arvostaa hyvinvointipalveluita ja reilua työelämää. Myös tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus ovat lähellä hänen sydäntään.

Anna Puu

Suomen suurimpia pop-tähtiä. Hänen uusin albuminsa Nälkäinen sydän julkaistiin vuonna 2018. Puu esiintyy tähtiammattilaisten gaalassa. Luvassa on tanssia, vauhtia, ja upea tunnelma!

Tervetuloa luomaan yhdessä ikimuistoinen Ammattialafoorumi 2020! Ilmoittaudu mukaan!

Matkat, majoitus ja hinnat

Ammattiliitto JHL tarjoaa jäsenilleen kahden päivän huippuluennot, majoituksen ja ruokailut edulliseen hintaan.

Saat ohjelman, majoitukset ja ruokailut satasella!

Kaksi päivää majoituksineen maksaa 100 euroa per henkilö. Majoitus on kahden hengen huoneissa. Jos haluat yhden hengen huoneen, tapahtuman hinta on 200 euroa.

Jos osallistut vain yhtenä päivänä ja majoitut Tampereella, päivähinta on 50 euroa. Jos et tarvitse majoitusta, hinta on 30 euroa.

Joni Leppänen Jyväskylästä on kokki, ruokapalvelutyöntekijä ja JHL:n jäsen. Hän kertoo videolla odotuksiaan Ammattialafoorumista 2020.

Näin löydät perille

JHL kannustaa tähtiammattilaisia saapumaan paikalle julkisella liikenteellä, jotta tapahtuma olisi mahdollisimman ympäristöystävällinen. Tampereelle on hyvät junayhteydet eri puolilta Suomea. Aikataulut ja lippujen hinnat löytyvät VR:n sivuilta.

Tampereelle pääsee helposti myös bussilla. Linja-autoasema on kävelymatkan päässä tapahtumapaikasta. Tarkista aikataulut Matkahuollon sivuilta.

Kaupungissa on helppo liikkua jalkaisin tai Tampereen joukkoliikenteen busseilla. Tarkista reitit ja aikataulut Tampereen-reittioppaasta. Voit ostaa yhden tai kahden vuorokauden lipun rautatieaseman R-kioskilta tai linja-autoasemalta Matkahuollon toimipisteestä. Voit myös ladata puhelimeesi sovelluksen ja ostaa lipun suoraan puhelimeen. Mobiililippua varten tarvitset matkakortin.

Suosittelemme, että yhdistykset järjestävät tapahtumaan kimppa- ja linja-autokyytejä tai korvaavat jäsenten matkakuluja. Liitto ei maksa tapahtuman matkakorvauksia.

Ammattialafoorumi järjestetään Tampere-talossa. Tapahtumapaikka on Pohjoismaiden suurin kulttuuri- ja kongressikeskus. Sijainti on mainio, talon takapihalla aukeaa suuri Sorsapuisto ja kaupungin ytimeen kävelee noin vartissa.

Yhteistyökumppanit

JHL:n mielestä vapaan sivistystyön koulutuksissa hankitun osaamisen näkyväksi tekeminen edistää jatkuvan oppimisen toteutumista. Näin suoritettujen opintojen tunnistaminen ja tunnustaminen on liiton mielestä kannatettava.  Tämä käy ilmi JHL:n lausunnosta, jossa liitto kommentoi vapaan sivistystyön kautta hankitun osaamisen tunnistamista pohtineen työryhmän luonnoksia toimenpiteiksi. Liitto sanoo lausunnossaan, että vapaan sivistystyön oppilaitoksella* on oltava oikeus itsenäisesti päättää, mitä koulutuksia Koski –järjestelmään**  viedään.  Sen lisäksi opiskelijalla pitää vastaavasti olla oikeus päättää, mitä opintosuorituksia häntä koskeviin tietoihin viedään. JHL ehdottaa, että osaamiskuvausten laadinnasta, osaamisen arvioinnista ja opintopisteiden käyttöönotosta tehtäisiin oppilaitoksille oma oppaansa. Ennen sitä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen periaatteet ja käytännöt pitää kuitenkin olla sovittuna. JHL:n lausunto opintojen tunnistamisesta ja tunnustamisesta kokonaan Vapaan sivistystyön kautta hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista valmistelevan työryhmän muistio *) Vapaan sivistystyön oppilaitoksia ovat kansalaisopistot, kansanopistot, kesäyliopistot, liikunnan koulutuskeskukset ja opintokeskukset. **) Koski on kansallinen tietojärjestelmä, johon on koottu  opintosuoritus- ja tutkintotiedot kaikilta koulutusasteilta yhteen paikkaan. Se sisältää valtakunnallisia perusopetuksen, lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opintosuoritus- ja tutkintotietoja. Koski sisältää myös tiedot opinto-oikeuksista sekä suoritettujen tutkintojen keskeisistä sisällöistä ja osaamisvaatimuksista.
Tartuntautilaki on ollut voimassa jo hyvän aikaa, mutta työnantajat eivät vieläkään osaa soveltaa lakia tarpeeksi hyvin. Työntekijöitä on muun muassa uhkailtu työpaikan menetyksellä, jos he eivät ota rokotetta, JHL:n työympäristötoimitsija Merja Hyvärinen kertoo. Työnantajat ovat myös olettaneet, että työntekijät ottavat rokotteet vapaa-ajallaan. – Oletetaan, että menee vapaapäivänä hoitamaan asian eikä saa mennä työterveyteen. Vapaapäivä menee terveyskeskuksessa, kun odottaa rokotteen saamista, Hyvärinen sanoo Ääniä liitosta -podcastissa. Kuuntele podcastista, mitä muita ongelmia tartuntautilain soveltamisessa on ollut ja mitä laki oikeastaan määrää sote-alalla työskentelevien rokotuksista. Myös apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on ottanut kantaa tartuntautilakiin. Työnantaja ei voi velvoittaa terveydenhuoltoalalla työskentelevää työntekijää ottamaan influenssarokotusta, Sakslin linjaa.
JHL:n jäsenille vuosittain lähetettävä jäsenkalenteri postitetaan marraskuun Motiivilehden mukana. Lehden ilmestymispäivä on 6.11. Motiivin mukana tuleva vuoden 2020 jäsenkalenteri on viimeinen automaattisesti jäsenille lähetettävä kalenteri.

Jäsenkalenterista tilaustuote

JHL:n jäsenkalenteri muuttuu tilaustuotteeksi. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 2021 jäsenkalenteri ei saavu enää kaikille jäsenille automaattisesti kotiin. Jatkossa kalenterin voi tilata omaJHL:n kautta. Kun tilaus on kerran tehty, se jatkuu automaattisesti seuraaville vuosille. – Aivan vielä 2021 kalenteria ei voi tilata. Kun tilausmahdollisuus avautuu, siitä ilmoitetaan muun muassa nettisivuilla ja Pointti -jäenkirjeessä. Muuttamalla jäsenkalenterin tilaustuotteeksi liitto vähentää muun muassa paperinkulutusta sekä kalentereiden valmistus-, kuljetus- ja kierrätyskuluja. Kun kalenterin tilaavat ainoastaan sitä tarvitsevat, säästämme arvokkaita luonnonvarojamme.
Vanhusten hoitoon tarvittavasta henkilöstömäärästä on keskusteltu vuosikausia. Tähän mennessä mitään sitovaa mitoitusta ei ole ollut. Vanhuspalvelulaissa vuodelta 2012 todetaan ainoastaan, että henkilöstöä on oltava riittävästi ja heidän osaamisensa on vastattava asiakkaiden tarpeita. Suositustasolla on ollut kirjaus, että mitoituksen on oltava vähintään 0,5, mutta on muistettava, että kyseessä on ainoastaan suositus. Ideaalimaailmassa tämä kirjaus olisi aivan riittävä. Todellisuus on kuitenkin toinen, mikä karmeimmin tuli esiin viime kevään hoivakriisissä. Tilanteesta kärsivät niin hoitajat kuin vanhuksetkin ja kriisi kärjistyi niin, että se kaatoi viime kädessä Juha Sipilän hallituksen maaliskuussa. Nykyinen hallitus on ottanut hoivakriisin tosissaan ja mitoitusta valmistelemaan perustettiin työryhmä heti elokuussa. Tiukan aikataulun päätteeksi työryhmä sai työnsä valmiiksi ja lakiesitys on lähtenyt jo lausuntokierrokselle. Keskeistä lakiesityksessä on se, että mitoitukselle on nyt asetettu vähimmäismäärä. On vihdoinkin tunnustettu se tosiasia, että ilman riittävää määrää ammattitaitoista henkilökuntaa ei voida tuottaa laadukasta hoivaa ja hoitoa sitä tarvitseville ihmisille. Parhaimmatkaan koneet tai paljon odotettu digitalisaation nousu eivät voi korvata ihmistä. Siksi lähihoitaja on keskeinen tekijä laadun tuottamisessa vanhustenhoidossa. JHL on mukana Jyväskylän yliopiston Teknologia hoiva-alalla –tutkimuksessa, jossa teknologian käytöstä on kysytty vanhustenhoidon henkilöstöltä. Alustavissa tuloksissa on jo tullut esiin, että teknologian käyttöönotossa on edelleen liian paljon ongelmia. Laitteet eivät toimi riittävällä varmuudella ja liian usein vaikuttaa sille, että tekniikka vie liikaa aikaa varsinaiselta hoivatyöltä. Nämä asiat ovat onneksi ratkaistavissa, kun vain tahtoa riittää. Liian pieni henkilöstömitoitus on kuitenkin päässyt vuosien mittaan kärjistämään tilannetta niin, että moni lähihoitaja on todennut oman jaksamisensa kannalta parhaaksi vaihtaa alaa tai siirtyä pois vanhustenhoidosta. Niin pohjoismaisessa NordCare- tutkimuksessa kuin JHL:n omissa kyselyissäkin (esim. kysely sote-ammattilaisille 2018) on tullut valitettavan selväksi se, että hoitajat uupuvat työssään. Nyt ollaan tilanteessa, jossa lähihoitajia tarvitaan kipeästi lisää. (Lue koko NordCare-tutkimus täältä.) Tuhannen taalan kysymys onkin se, mistä lisää osaajia alalle saadaan. Koulutusmääriä on syytä tarkastella huolella ja erityisesti vanhustyön houkuttelevuutta on nostettava. Nyt alalla on ollut negatiivinen kierre, kun liian kiireinen työtahti on johtanut kielteiseen uutisointiin (ja aivan aiheesta!), mikä osaltaan on heikentänyt alan vetovoimaa. Vanhustenhoidon kuvaa on saatava paremmaksi, jotta alalle saadaan lisää osaajia. Tarvitsemme sekä aivan uusia että alalta poistuneita lähihoitajia takaisin. Lähihoitajat ovat JHL:lle tärkeä ja ajankohtainen jäsenryhmä. Juuri he muodostavat vahvan rungon vanhuspalveluihin ja  heitä tarvitaan korjaamaan hoitajavajetta. Haluammekin liittona tuoda esiin positiivisia esimerkkejä vanhustyöstä ja antaa niistä tunnustusta. Esimerkiksi vuosittain palkitsemme Vuoden hoitaja –tittelillä heitä, jotka ovat oman työnsä kautta tuoneet arvostusta tärkeään hoito- ja hoiva-alan työhön. Kun mitoituksen lisääminen palveluasumisessa on nyt saatu liikkeelle, on ensiarvoisen tärkeää puuttua ripeästi kotihoidon tilanteeseen. Jos palveluasumisen ja kotihoidon mitoitukset ja työnkuva poikkeavat paljon toisistaan, ei ole vaikea kuvitella, että seuraavaksi kuulemme kauhutarinoita kotihoidon kriisistä. Kotihoidossa hoidetaan aivan liian huonokuntoisia vanhuksia, työ tapahtuu pitkälti yksin ja työolosuhteet ovat hyvinkin haastavia. Toivottavasti muutaman vuoden kuluessa hoitajamitoitus on kunnossa ja hyvinvointi ja ilo näkyvät sekä vanhusten että hoitajien arjessa.
JHL 853 RY:N JÄSEN Tervetuloa perinteisiin pikkujouluihin Porin Mies-Laulun talolle (Vapaudenkatu 10, 28100 Pori) la 16.11.19 klo 17.00 alkaen Illan ohjelmasta huolehtivat   Kapu & Cocktails Marko Lintunen karaoke sekä yllätysesiintyjä   Rollin jouluinen noutopöytä Ilmoittautumiset 1.11. mennessä (nimi ja puhelinnumero) yhdistyksen sähköpostiin 853jhl.ry@gmail.com tai puhelimitse Anne Kantelo 044-2405 565. Ilmoitathan samalla ruoka-aineallergiasi.   Jäsenille ilmainen, avecin hinta 25 € maksetaan 1.11. mennessä Satakunnan yksityisen sosiaali- ja terveysalan yhdistys JHL 853 ry:n tilille FI57 5214 0020 030079.   Sydämellisesti tervetuloa viettämään mukavaa iltaa!
Satakunnan yksityisen sosiaali- ja terveysalan yhdistys JHL 853 ry SYYSKOKOUSKUTSU   Tervetuloa sääntömääräiseen syyskokoukseen tiistaina 26.11.19 klo 18 Paikka ROLL Itäkeskus, Itäkeskuksenkaari 1-3, 28130 Pori   Aiheena toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen vuodelle 2020 sekä yhdistyksen puheenjohtajan ja hallituksen varsinaisten jäsenten ja varajäsenten valitseminen kaudelle 2020 – 2021.   Tarjolla iltapalaa. Kokoukseen osallistuvien jäsenten kesken arvotaan teatteriliput. Syyskokoukseen ilmoittautumiset 18.11. mennessä 853jhl.ry@gmail.com tai puhelimitse Anne Kantelo 044-2405 565. Ilmoita samalla ruoka-aineallergiasi. Tervetuloa kokoukseen!
Tervetuloa JHL:n yhdistys 287 syyskokoukseen Ruskolle Mattilan navettaan tiistaina 26.11. Klo 18. Sääntömääräiset asiat, esim.
  • yhdistyksen puheenjohtajan ja hallituksen valinta 2020-2021
  • luottamusmiesten valinnan vahvistaminen
  • toimintakertomus vuodelle 2020
Ilmoittautumiset iltapalan vuoksi 18.11 mennessä s-postilla leena.ratia@masku.fi  tai tekstiviestillä 0400 878385. ( Ilmoita myös mahdolliset ruoka-ainerajoitukset ) Tervetuloa JHL 287 Hallitus
Lastensuojelun ammattilaisten sääntömääräinen syyskokous pidetään lauantaina 30.11.2019 klo 18 Ravintola Spassossa Linnamäellä.  Kokouksessa käsiteltävinä asioina ovat mm. yhdistyksen toimintasuunnitelman ja talousarvion hyväksyminen vuodelle 2020. Lisäksi kokouksessa tullaan valitsemaan yhdistykselle uusi hallitus tulevalle kaudelle. Yhdistyksemme nykyiseen innokkaaseen ja reippaaseen hallitukseen kaivataan lisää jäseniä! Hallituksessa pääset suunnittelemaan virkistys- ja edunvalvontatoimintaa, ideoiman uutta, pitämään yhteyttä jäseniin, liittoon ja yhteistyöyhdistyksiin. Oletko sinä kiinnostunut hallitustyöskentelystä ja Lastensuojelun Ammattilaiset JHL ry:n toiminnan kehittämisestä? Hallitus valitaan kahdeksi kalenterivuodeksi ja siihen kuuluu puheenjohtaja ja vähintään viisi ja enintään viisitoista muuta varsinaista jäsentä sekä enintään vastaava määrä varajäseniä. Syyskokouksen jälkeen jatkamme iltaa Linnanmäen Peacockissa Sami Hedbergin Kokovartalomies 5 stand up keikalla. Tilaisuuteen on yhteiskuljetus Lohjalta ja Nummelan kautta kuljetus (tarkempi aikataulu lähempänä kokousta). Muualta tulijoille maksetaan matkat halvimman kulkuneuvon mukaan kuitteja vastaan. Yhdistys tarjoaa kaikille myös illallisen syyskokouksen yhteydessä. Sitovat ilmoittautumiset 30.10.2019 mennessä linkin kautta lippujen ja kokoustarjoilujen varmistamiseksi https://forms.gle/JS9FWPjiC3QaVeYW9 Olet lämpimästi tervetullut! Syyskokousterveisin Lastensuojelun Ammattilaiset JHL ry hallitus
STM:n hallinnonalan ammattiosasto JHL 805:n sääntömääräinen syyskokous pidetään 29.10. klo 17 ravintola Vltavan Havel-kabinetissa (https://www.raflaamo.fi/fi/helsinki/vltava). Asialistalla sääntömääräiset asiat sekä tarvittaessa yhdistyksen purkautuminen, mikäli uutta hallitusta ei saada muodostetuksi. Ruoka- ja juomatarjoilut. Ilmoittautumista ei tarvita. Tunne vastuusi ja tule paikalle!