Ammatilliseen koulutukseen tarvitaan ensi vaalikaudella lisää lähiopetusta, JHL muistuttaa

Ammatilliselta koulutukselta on tällä hallituskaudella leikattu hurjasti rahoitusta. Ensi vaalikaudella rahoitusta pitää saada lisää, jotta lähiopetus saadaan kuntoon.

Helsingissä osoitettiin helmikuun viimeisellä viikolla mieltä maksuttoman toisen asteen koulutuksen puolesta. Koulutuksen rahoitus on ajankohtainen aihe, koska kuluvalla vaalikaudella koulutuksesta on leikattu satoja miljoonia.

Ammatillisen koulutuksen kurittaminen on jatkunut jopa nykyistä vaalikautta pidempään. Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE muistuttaa, että ammatillisen koulutuksen rahoitusta on leikattu vuosina 2013–2017 yli 300 miljoonaa euroa.

Ensi vaalikaudella rahoitukseen on saatava muutoksia.  JHL muistuttaa, että tulevalla vaalikaudella ammatillisen koulutuksen lähiopetus tarvitsee lisää rahaa. Lue kaikki JHL:n koulutuspoliittiset tavoitteet tulevalle hallituskaudelle.

Ammatillinen koulutus on viime vuosina muuttunut paljon ja tulevaisuudessa oppiminen tapahtuu entistä enemmän työpaikoilla. Työpaikkaohjaajat ovat välttämätön tuki opiskelijoille, jotka ovat työssäoppimisjaksoilla eivätkä vielä tiedä, miten työpaikalla toimitaan. Työpaikkaohjaajien on saatava tehtäväänsä koulutusta ja opiskelijoiden ohjaamisesta pitää maksaa korvaus.

JHL kannattaa Vapaiden valtakunta -kampanjaa, joka pyrkii lisäämään äänestysaktiivisuutta. Yksi kampanjan tavoitteista on, että koulutukseen saadaan lisää resursseja.