JHL:n neuvottelutavoitteet

Useimmilla JHL:n sopimusaloilla tes-neuvottelut aloitetaan marras–joulukuussa. JHL haluaa neuvotteluissa parantaa muun muassa jäsentensä ostovoimaa ja työehtoja.

JHL hakee syksyn ja talven tes-neuvotteluissa monia parannuksia jäsentensä työehtoihin. Nykyisten työehtosopimusten voimassaoloaika päättyy lähes kaikilla JHL:n sopimusaloilla tammikuun 2018 lopussa. Työtä tehdään kuitenkin jo nyt täyttä päätä, ja osalla JHL:n aloista nykyiset työehtosopimukset umpeutuvat jo reilusti ennen vuodenvaihdetta.

Lue tältä sivulta myös neuvottelu-uutiset!

JHL:n hallitus vahvisti elokuussa liiton yhteiset tavoitteet, jotka eivät riipu muiden toimialojen ratkaisuista. Sopimusalojen tavoitteet valmistellaan syksyn 2017 aikana.

JHL on jakanut tavoitteet kuuteen teemaan, jotka ovat:

JHL:n neuvottelutavoitteet esitellään video- ja tekstisarjalla, joka julkaistaan liiton verkkosivuilla ja sosiaalisen median kanavissa. Seuraa tunnistetta #työkuntoon Twitterissä ja Facebookissa!

Nollatyösopimukset kuriin

Koska nollasopimuksia koskevaan lainsäädäntöön kaavaillut muutokset eivät korjaa työntekijän asemaa riittävästi, on pelisääntöjä korjattava työehtosopimuksilla. Myös osa-aikaisten työntekijöiden on tultava palkallaan toimeen.

– Jotkut jäsenemme työskentelevät monelle työnantajalle epäsäännöllisillä sopimuksilla. Tällöin on vaikea tulla toimeen ja elämän suunnittelu on vaikeaa, JHL:n sopimustoimitsija Hannu Moilanen kuvaa nollatuntilaisten tilannetta.

Jos nollatuntisopimusten asianmukaisesta käytöstä ei huolehdita, vaarana on työn muuttuminen silpputyöksi. Nyt on aika toimia, koska nollasopimukset ovat tulossa myös JHL:n aloille.

Katso, miten Hannu Moilanen esittelee nollatuntisopimuksia koskevan neuvottelutavoitteen!

Lisää rahaa kukkaroon

Suomen talous on vihdoin lähtenyt nousuun ja iso kiitos siitä kuuluu työntekijöille. JHL haluaa parantaa jäsentensä ostovoimaa. Liitto tavoittelee euromääräisiä palkankorotuksia. Korotusten määrän pitää olla tasolla, josta teollisuusalojen liitot sopivat syksyn 2017 tes-neuvotteluissa.

– Viime vuosina palkankorotukset ovat olleet hyvin maltillisia, jopa miinusmerkkisiä julkisella sektorilla. Julkisen sektorin työntekijät ovat kantaneet kortensa kekoon. Nyt on meidän vuoromme, sopimustoimitsija Mikko Siljander perustelee tavoitetta.

Katso, miten Mikko Siljander esittelee ostovoimaa koskevan neuvottelutavoitteen videolla!

Hyvinvointia työelämään

JHL haluaa parantaa hyvinvointia työpaikoilla. Esimerkiksi sopimista työajoista ja työvuoroista pitää kehittää ja työntekijöiden on päästävä vaikuttamaan vuorojen suunnitteluun nykyistä paremmin. Työpäivien pitää olla mahdollisimman yhtäjaksoisia.

Myös työn ja yksityiselämän yhteensovittaminen on huomioitava entistä paremmin. Jos työntekijä itse toivoo osa-aikaisuutta, on toive otettava huomioon. Työn ja muun elämän yhteensovittamista auttaa sekin, että työntekijä saa olla sairaana pidempään poissa ilman lääkärintodistusta.

Osaavaa voimaa työpaikoille

Jäsenten puolesta neuvottelevien työntekijöiden asemaa on parannettava. Eri sopimusaloilla tämä tarkoittaa eri asioita. Tärkeimpiä tekijöitä voivat olla esimerkiksi luottamustehtäviin käytettävissä oleva aika ja tehtävistä saatavat palkkiot. Henkilöstölle on annettava mahdollisuuksia kehittää ammatillista osaamistaan. Luottamusmiehet on otettava mukaan, kun työpaikalla kartoitetaan henkilöstön osaamista ja suunnitellaan koulutuksia.

Aikaa ja arvostusta työpaikkaohjaajille

Työpaikkaohjaaja ohjaa työpaikalla henkilöä, joka opiskelee ammatillisessa oppilaitoksessa ja suorittaa työssäoppimisjaksoa työpaikalla. Työssäoppimisen lisääminen kuuluu ammatillisen koulutuksen uudistamiseen, joka on  yksi hallituksen kärkihankkeista.

Työpaikkaohjaajalla tulee olla mahdollisuus kouluttautua tehtävään työaikana. Ohjaajana toimiminen edellyttää riittävän ajan varaamista opiskelijan tukemiseen ja ohjaamiseen. Ohjaaminen lisää työn vaativuutta, mikä tulee huomioida palkassa. Työpaikalla ohjaamiseen tulee laatia yhteiset periaatteet ja ohjeet, joissa huomioidaan myös työturvallisuus.

Ympäristöasiat esiin

Tavoitteena on saada työpaikoille työpaikkakohtainen sopimus siitä, miten ympäristönsuojelua edistetään konkreettisten tekojen kautta. Esimerkiksi julkisen ja kevyen liikenteen käyttämistä voidaan tukea työmatkaseteleillä tai työsuhdepolkupyörillä.

Työpaikka voi säästää energiaa vähentämällä vaikka paperin käyttöä, veden tai sähkön kulutusta. Lisäksi työpaikka voi tukea etätyömahdollisuuksia.

Neuvottelu-uutiset

Neuvottelublogit