Luottamusmiesvaalit 2017

Luottamusmies edustaa työpaikalla JHL:ää ja JHL:ään kuuluvia työntekijöitä. Hän on työpaikan luottopakki. Nyt haemme hyviä tyyppejä, sillä monilla työpaikoilla valitaan tänä syksynä luottamusmies.

Monilla työpaikoilla käydään tänä syksynä luottamusmiesvaalit. Valinnat tehdään loka–joulukuussa.

Luottamusmiehet ovat JHL:n edunvalvonnan kannalta erittäin merkittävässä asemassa. He valvovat, että työpaikalla noudatetaan JHL:n tärkeintä jäsenetua – työehtosopimusta. Luottamusmies edustaa työpaikalla JHL:ää ja JHL:ään kuuluvia työntekijöitä. Häneltä jäsenet saavat apua ja neuvoja työsuhteeseen liittyvissä asioissa.

Tulisiko sinusta hyvä luottamusmies

• Tunnetko hyvin työpaikkasi arjen?
  • Haluatko kuunnella työkavereidesi näkemyksiä?
  • Haluatko edustaa työntekijöitä ja tukea heitä?
  • Haluatko neuvoa ja auttaa työsuhdeasioissa?
  • Haluatko kehittää työpaikkasi asioita?
  • Haluatko toimia tiedonvälittäjänä?

Jos vastasit kyllä, niin sinä voisit olla etsimämme hyvä tyyppi, luottamusmies.

Luottamusmiehenä sinulla on mahdollisuus viedä työpaikallasi asioita eteenpäin.

Kysy työpaikkasi luottamusmiesvalinnoista joko omalta yhdistykseltäsi tai lähimmästä JHL:n aluetoimistosta.

Haemme hyviä tyyppejä luottamusmiehiksi

JHL hakee luottamusmiehen tehtäviin hyviä tyyppejä, joilla on halua edistää oman työpaikkansa JHL:läistä edunvalvontaa.

JHL:lle on tärkeää, että sen omat jäsenet pääsevät vaikuttamaan  heidän työpaikkansa asioihin.

Tehtävissä jatkavien rinnalle tarvitaan myös uusia toimijoita:
Tutustu luottamusmiehen tehtäviin!

Julisteita ja muuta materiaaleja yhdistysten vaalitiedottamiseen:
Luottamusmiehen valintaohje sivulla Ohjeet ja mallit

Sinun ei tarvitse pärjätä yksin ja osata kaikkea. JHL järjestää luottamusmieskoulutusta. Koulutuksessa opit myös tuntemaan muita luottamusmiehiä joilta saat vertaistukea.

Lisäksi tukena ovat pääluottamusmies ja JHL:n aluetoimisto.

Kuka valitsee?

Luottamusmiehen valitsevat ne työpaikan työntekijät, jotka ovat JHL:n jäseniä ja joita valittava luottamusmies edustaa. Jäsenten on kuuluttava sellaiseen yhdistykseen, jonka järjestämisalalle luottamusmiestä valitaan.

Missä, milloin ja miten valitaan?

Työntekijät valitsevat luottamusmiehen joko yhdistyksen syyskokouksessa tai valintakokouksessa vähintään kahdeksi tai enintään neljäksi vuodeksi.

Valinnassa noudatetaan JHL:n yhdistyksen sääntöjä ja on suositeltavaa, että valinnat tehdään parittomina vuosina.

Valinnan järjestää yhdistyksen hallitus tai yhdistysten hallitukset yhdessä, jos työpaikan työntekijöitä kuuluu useampaan yhdistykseen.

Jos ehdokkaita on useampia, valitaan vaalitoimikunta järjestämään vaali. Ennen valintaa on sovittava työnantajan kanssa luottamusmiesten lukumäärä ja määriteltävä ne työntekijäryhmät (toimialue), joita luottamusmies edustaa.