JHL:n jäsen, miten ammattiliittosi pitää muuttua? Sano se ääneen!

JHL vaikuttaa suoraan suomalaiseen työelämään. Ylintä päätösvaltaa liitossa käyttää edustajisto.

Sinusta voi tulla edustajiston jäsen vaaleissa, jotka pidetään helmikuussa 2022. Edustajistossa äänesi kuuluu, on ammattisi sitten bussikuski tai lähihoitaja ja puhutpa turkua tai somalia.

Ehdokasasettelu on nyt auki! Asettelu päättyy 15.12. kello 15.00.

Mikä on sinun äänensävysi?

Jäsen, tule ehdokkaaksi, olit opiskelija, työntekijä, työtön, henkilökohtainen avustaja, bussikuski, lähihoitaja, metsuri, nainen, mies, muunsukupuolinen, maahanmuuttaja tai kantasuomalainen. JHL:n edustajistossa sinun äänesi kuuluu, oli äänensävysi vaativa, hauska, sovinnollinen tai kiltti.

Mitä mieltä? Sano se ääneen!

Mitä äänesi sanoo seuraavista väitteistä?  Edustajistossa pääset ehdottamaan vaikka näitä asioita:

• JHL:n pitää ajaa Suomeen nelipäiväistä työviikkoa.
  • Lähihoitajille pitää neuvotella tuhdimmat lomakorvaukset.
  • Metronkuljettajille on taattava enemmän vessataukoja.
  • Ruokaläheteille on neuvoteltava tes ja heidät pitää saada JHL:n jäseniksi.
  • JHL:n pitää avata Tiktok-tili.
  • JHL:n pitää tuplata alle 35-vuotiaiden jäsentensä määrä.
  • JHL:n on tarjottava vähintään puolet koulutuksista myös englanniksi.

JHL:n vaalit pidetään 7.2.–1.3.2022. Laita päivät muistiin ja anna äänesi kuulua!

Pidä ääntä vaaleista

Ehdokas, ripusta vaalimainoksesi työpaikan ovenkahvaan, anna äänesi kuulua julisteissa työpaikan seinällä ja jaa vaalimainoksesi somekanavissa! Kaiken tarvitsemasi materiaalin JHL:n vaaleihin 2022 löydät täältä! Vaaleista pidetään ääntä myös radiossa! Kuuntele vaalien radiomainos tuosta alta.

Huippukoulutusta ehdokkaille!

Oletko ehdolla edustajistoon JHL-vaaleissa tai harkitset ehdokkuutta? Tule koulutukseen, jossa kuulet vinkit vaalityöhön ja edustajistossa vaikuttamiseen ja opit, miten ammattiliittosi tukee ehdokkaita. Etäkoulutukset alkavat jo 25. marraskuuta. Ilmoittaudu ensisijaisesti oman alueesi koulutukseen. Tarkista koulutusten ajankohdat ja tule mukaan!

Äänensävyt näkyviin verkossa ja somessa: Lataa kansikuvat somekanaviisi!

Vaalit tulossa, anna sen näkyä, kuulua ja asetu ehdolle! Kaikkia somekansikuvia tähdittää kokki pinkillä taustalla.

kokki vaaleanpunaisella taustalla

Taustakuvat videopuheluun ja muihin tarpeisiin

Piristä videopuheluita ja tapaamisia ja nosta näkyviin JHL:n vaalien monet äänensävyt!

Vaalitunnukset kuviin

JHL:n vaaleissa kaikki äänensävyt pääsevät esiin. Myös vaalien markkinointiin tarkoitettu tunnus on tarjolla lukuisissa väreissä! Kaikissa tunnuksissa on läpinäkyvä tausta. Lataa omasi ja lisää kuvaan äänensävysi! Voit ladata myös valkoisen version, jossa on läpinäkyvä tausta. Katso esimerkkikuva alta.

Valkoinen tunnus läpinäkyvällä taustalla (esimerkki yllä)

Vaalipohja Power Point -esityksiin

Siirrä yleisösi vaalitunnelmaan, lataa Power point -esityksellesi pohja JHL:n vaalilogoilla varustettuna.

Perinteiset painotuotteet (lataa täältä, tulosta itse)

Kirjepohja vaalilogoilla

Lataa käyttöösi sivun mittainen kirjepohja, jonka ylä- ja alatunnisteessa on läpinäkyvä vaalilogo punertavalla taustalla.

Löydä oikea äänensävy!

Vaalien ehdokkaat ovat selvillä tammikuussa 2022. Katso esimakua siitä, miten saat oman äänensävysi kuuluviin ehdokkaana!

Ehdokastunnus kuviin

Voit lisätä ovenkahvakylttiin esimerkiksi numerosi ja lyhyen viestin.

Näin saat äänesi kuuluviin!

Miten oikein pääsen ehdolle? Kuka voi äänestää juuri minut edustajistoon? Milloin ehdokasasettelu päättyikään? Löydät kaikki vaaleihin liittyvät vastaukset tästä ohjeesta eli JHL:n vaalijärjestyksestä.

Kuuluuko ääneni kaikkialta Suomesta?

Ammattiliitto JHL kattaa koko Suomen, ja aluetoimistokin löytyy kattava liuta! JHL:n vaaleissa homma on yksinkertainen: Vaalipiirit tottelevat ammattiliiton aluetoimistojakoa. Ja tämän verran porukkaa edustajistoon valitaan.

Haluan ehdolle! Miten se onnistuu?

Anna suostumuksesi ehdokkaaksi yhdistyksen kokouksessa joko kirjallisesti tai suullisesti. Yhdistyksen asiamiehet lähettävät ehdokkaalle sähköpostilla kutsulinkin sähköiseen ehdokasasettelupalveluun. Ehdokkaat viimeistelevät ehdokkuutensa linkin kautta.

Tässä jäsenkirjeessä on perusteellisempi selvitys ehdolle asettumisesta. Löydät kirjeestä myös ohjeet siihen, kuinka asetut ehdolle valitsijayhdistyksen kautta.

Ehdokasasettelu yhdistyksissä

Yhdistysten asiamiehet kutsuvat ja kirjaavat ehdokkaat sähköiseen ehdokasasettelupalveluun. Huom! Tämä linkki on tarkoitettu vain JHL-yhdistysten ja valitsijayhdistysten asiamiehille. Ehdokkaat saavat sähköpostiinsa oman kutsulinkin, jonka kautta he viimeistelevät ehdokkuutensa.

JHL-yhdistyksen kirjautuminen

JHL-yhdistykset kirjautuvat ehdokasasettelupalveluun vain Editan lähettämillä tunnuksilla. JHL-yhdistysten ei tarvitse perustaa erillistä valitsijayhdistystä.

Valitsijayhdistyksen kirjautuminen

Jos olet perustamassa valitsijayhdistystä, kirjaudu ehdokasasettelupalveluun pankkitunnuksilla.

Vaalilomakkeet

Tästä löydät tarpeelliset lomakkeet, varmuuden vuoksi. Muista toimittaa kaikki materiaalit vaalipiirisi aluetoimistoon ajoissa eli viimeistään keskiviikkona 15.12.2021 klo 15.00 mennessä.

Liity parhaaseen joukkoon!

JHL on Suomen paras hyvinvointialojen ammattiliitto. Jäsenillämme lukemattomia ammattinimikkeitä, ammattiliitto JHL puolustaa tinkimättä kaikkien etuja.

Katso ehdokaswebinaari

Ammattiliitto JHL piti syyskuussa webinaarin, jossa ehdokkuutta ruodittiin perinpohjin. Katso tallenne!