Eduskuntavaalit 2019

Kevään eduskuntavaaleissa ratkeaa suomalaisen politiikan suunta vuosiksi eteenpäin. JHL:n tavoitteena on, että vaalien jälkeen eduskunnassa istuu työntekijämyönteisiä päättäjiä, jotka kannattavat pohjoismaista hyvinvointimallia. Siksi liitto tukee vaaleissa ehdokkaita, jotka ovat sitoutuneet liiton periaatteisiin.

Huhtikuun 14. päivä ratkeaa, ketkä ovat kansanedustajina seuraavat neljä vuotta. Päivä on suomalaisille työntekijöille ja palkansaajille tärkeä. Kansanedustajat päättävät, millaiset lait ohjaavat suomalaista työelämää. Eduskunta päättää, kuinka paljon julkisiin palveluihin laitetaan rahaa.

JHL:n tavoitteena on, että eduskuntaan valitaan päättäjiä, jotka suhtautuvat myönteisesti työntekijöihin ja kannattavat pohjoismaista hyvinvointivaltiota. Suomessa jokaisen pitää saada hyvää hoitoa ja tarpeeksi koulutusta riippumatta siitä, miten paljon lompakosta löytyy seteleitä. Työelämässä täytyy pelata reiluilla säännöillä ja yhteiskunnan pitää tukea myös silloin, kun työtä ei ole tarjolla.

Liitto tukee jäsentensä vaalityötä

JHL tukee eduskuntavaaleissa ehdolla olevia jäseniään puoluekannasta riippumatta. Tukea saavat vain ehdokkaat, jotka sitoutuvat näihin liiton periaatteisiin:

• Yhteiskunnan on taattava jokaiselle jäsenelleen reilut mahdollisuudet oman elämänsä rakentamisessa.
  • Jokaista ihmistä kohdellaan yhdenvertaisesti eikä ketään syrjitä uskonnon, mielipiteen, sukupuolen, seksuaalisuuden tai ihonvärin vuoksi.
  • Koulutus, hoiva, sosiaaliturva ja terveydenhuolto ovat perusoikeuksia joiden saaminen tulee riippua tarpeesta, ei maksukyvystä tai asemasta yhteiskunnassa.
  • Ehdokas kannattaa työntekijöiden sananvaltaa työhönsä liittyvissä kysymyksissä sekä sopimisen kulttuuria.

Voit hakea tukea myös omalta JHL-yhdistykseltäsi. Yhdistykset tekevät tukipäätöksensä itse eikä liitto ota niihin kantaa. Liitto voi myöntää vaalitukea myös ehdokkaille, jotka saavat tukea yhdistyksiltä.

JHL ei tue vaaleissa taloudellisesti puolueita eikä eduskuntaryhmiä. Osallistumme tasapuolisesti eri puolueiden vaalitilaisuuksiin.

Ehdokkaana voit myös pyytää, että tietosi julkaistaan liiton verkkosivuilla.

Tuen hakeminen

Hae vaalitukea verkkolomakkeella 31.3.2019 mennessä.

Voit hakea tukea sivun alalaidassa olevalla lomakkeella. Lähetä hakemus 31.3.2019 mennessä.

Vaalimateriaalit

Tutustu liiton hallitusohjelmatavoitteisiin

Voit myös ladata JHL:n hallitusohjelmatavoitteet vuosille 2019–2023.

Ehdokkaat voivat hyödyntää myös liiton materiaalipankista löytyviä oppaita ja esitteitä. Voit tiedustella aineistoa myös aluetoimistoistamme.

JHL on myös koonnut listan muutoksista, joita tällä vaalikaudella on tehty moniin sosiaalietuihin. Listaa voi jakaa esimerkiksi sosiaalisessa mediassa.

Vaalit sosiaalisessa mediassa

JHL kertoo hallitusohjelmatavoittestaan pitkin kevättä myös sosiaalisessa mediassa. Seuraa keskustelua esimerkiksi Twitterissä ja Facebookissa tunnisteella #turvataantyö.

Tilaisuudet

Ehdokkaat ovat lämpimästi tervetulleita liiton tilaisuuksiin ja JHL:n esittelypisteille eri tapahtumiin. Tietoa tapahtumista saat liiton tapahtumakalenterista sekä aluetoimistoista. Ehdokkaat voivat myös pyytää JHL:stä puhujia omiin vaalitilaisuuksiinsa.

Ehdokkaille alennusta Motiivin ilmoituksista

Eduskuntavaaleissa ehdolla olevat jäsenet voivat ostaa Motiivista erikoiskokoisen ilmoituksen hintaan 550 €. Jos ostat kahden ilmoituksen paketin, yksittäisen ilmoituksen hinta on 500 €. Ilmoituksen koko on 55 x 145 mm + 5 mm leikkuuvarat.

Isommista vaali-ilmoituksista (1/2 tai 1/1) Motiivi antaa JHL:n jäsenehdokkaille 30 % alennusta. Kysy lisää Motiivin mediamyynnistä: Lauri Anttila puh. 044 132 7552 tai
Mikko Salmensuo, puh. 044 777 5112, sähköposti etunimi.sukunimi@saarsalo.fi

Katso lisätietoja Motiivin mediakortista.

Vapaiden valtakunta

JHL kannattaa Vapaiden valtakunta -kampanjaa, jonka tarkoituksena on lisätä äänestysaktiivisuutta. Kampanja ei tue ehdokkaita eikä puolueita rahallisesti. Lisätietoja kampanjan kannattajista.

Ilmoita tietosi liiton sivuilla ja hae vaalitukea

Täytä kaikki pakolliset kentät, jotta lomakkeen lähettäminen onnistuu. Jos haet vaalitukea, muista täyttää myös tilinumero-kenttä. Kun olet painanut lähetä-nappia, sivu latautuu uudelleen. Palaa takaisin sivun alaosaan, jos haluat varmistaa, että lähetys onnistui. Onnistuneen lähetyksen jälkeen näet seuraavan tekstin.

Teksti "Kiitos lomakkeen lähettämisestä".

Tietosuojaseloste