Siirry sisältöön

JHL ja Merimies-unioni vahvistavat neuvotteluvoimaansa Satamien ja vesiväylien unionilla

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen Merimies-unioni SMU ovat perustaneet satama-alaa ja vesiväyliä koskevan neuvottelujärjestön, Satamien ja vesiväylien unionin.  Sen tehtävänä on neuvotella lossien ja satama-alan työehtosopimukset. Työmarkkinatilanteen voimakas murros vaatii liitoilta entistä tiiviimpää yhteistyötä. Uusi unioni vahvistaa liittojen neuvotteluvoimaa.

Ammattiliitto JHL ja SMU ovat perustaneet satama-alalle ja vesiväylille neuvottelujärjestön, Satamien ja vesiväylien unionin. Jatkossa unioni neuvottelee satama-alan ja lossien työehtosopimukset. Sopimusaloilla työskentelee tällä hetkellä noin 500 henkilöä. Unionin ammattiliitoilla on yhdessä aloilla vahva järjestäytymisaste.

– Satamien ja vesiväylien unioni on vastauksemme vahvassa turbulenssissa olevien alojen työmarkkinatilanteeseen. Yhteistyöllä ja koordinoinnilla vahvistamme neuvotteluvoimaamme, JHL:n ja unionin puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine perustelee neuvottelujärjestön perustamista.

– Vuoden 2023 aikana unionin tavoitteena on neuvotella uudet yleissitovat työehtosopimukset sekä losseille että satama-alalle, sekä siirtää ne neuvottelujärjestön nimiin viimeistään vanhojen sopimusten umpeutuessa, kertovat SMU:n puheenjohtaja Kenneth Bondas ja liittosihteeri, nyt perustetun unionin varapuheenjohtaja Sannaleena Kallio.

Satama-alan työehtosopimus on muotoa 1+1 vuotta ja voimassa 31.3.2024 saakka. Sopimus voidaan kuitenkin irtisanoa, mikäli vuoden 2023 palkankorotuksista ei päästä sopuun. Satamien ja vesiväylien unionin on tarkoitus neuvotella jo vuoden 2023 korotuksista. Lossien työehtosopimus päättyy 31.3.2023 ja silloin unioni istuu neuvottelupöydän ääreen työnantajia edustavan palvelutyönantajat Paltan kanssa.

Lisätiedot:
JHL:n ja neuvottelujärjestön puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772
SMU:n liittosihteeri, neuvottelujärjestön varapuheenjohtaja Sannaleena Kallio, 040 158 5057