Siirry sisältöön

JHL: Valtion talousarvioesitykseen tarvitaan korvamerkitty raha koronasulkujen aiheuttaman oppimisvajeen korjaamiseen. – Koulunkäynninohjaajia tarvitaan nyt entistä kipeämmin

Korona-aika on lisännyt lasten ja nuorten pahoinvointia ja oppimisvajetta. Ammattiliitto JHL vaatii valtion talousarvioesitykseen korvamerkittyä rahaa, jotta oppilaitoksissa voitaisiin tehokkaasti ryhtyä korjaamaan koronasulkujen aiheuttamia vahinkoja oppimiseen ja kansalaistaitoihin.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii koronakriisin jälkihoitoon opetuksessa selvästi korvamerkittyä rahoitusta. Ammattiliitto on huolissaan siitä, ettei valtion talousarvioesityksessä näytä olevan minkäänlaista varausta sille, miten koronan negatiiviset vaikutukset oppimiseen voitaisiin purkaa.

Liiton mielestä koronasulkujen aiheuttama oppimisvaje ja suoranaiset aukot sivistyksessä ja kansalaistaidoissa edellyttäisivät omat, täydentävät suunnitelmat eri koulutustasoille.

Opettajien lisääminen ei riitä vajeen täyttämiseen

JHL sanoo lausunnossaan, että pelkkä opettajien määrän lisääminen ei riitä paikkamaan oppimisvajetta. Asian ratkaisemiseen tarvitaan moniammatillisempaa otetta. JHL ihmettelee, ettei talousarviossa ole lainkaan mainittu koulunkäynninohjaajia.

Viimeistään nyt on tunnustettava ja tunnistettava koulunkäynninohjaajien merkittävä rooli oppimistulosten vahvistajana ja työrauhan ylläpitäjänä. Opettajat ja koulunkäynninohjaajat työskentelevät mieluiten työpareina, jolloin molempien ammattitaito tukee toistaan.

– Talousarviossa olisi tärkeä nostaa esiin se, että rahoitusta opetukseen ja ohjukseen on tarkoitettu myös koulunkäynninohjaajien palkkaamiseen ja siten yleisen, tehostetun ja erityisen tuen, sekä yhdenvertaisten oppimisen mahdollisuuksien jatkuvuuden turvaamiseen, liitto kirjoittaa lausunnossaan.

JHL lausunto talousarvioesityksestä opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnon alaa koskien