Kysyttävää kesätyöstä? Maksuton Kesäduunari-info on jälleen apunasi

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteisen Kesäduunari-infon avautuminen on jo tutuksi tullut kevään merkki. Läpi kesän, toukokuun alusta aina elokuun 30.päivään asti, on tarjolla neuvontaa ja vastauksia, jos jokin askarruttaa kesätyössä.

Kesäduunarineuvojan tavoitat arkisin kello 9–15 puhelimitse numerosta 0800 179 279 tai WhatsApp-sovelluksella numerosta 040 747 1571.

Neuvoja voi kysellä myös sähköisellä yhteydenottolomakkeella.

Kysyä voit niin suomeksi, ruotsiksi kuin englanniksi. Kaikki kysymykset käsitellään luottamuksellisesti, voit lisäksi halutessasi olla yhteyksissä nimettömänä.

Kesäduunari-infosivulta löydät valmiita vastauksia yleisimpiin kysymyksiin sekä myös kesäduunarin muistilistan. Käytä hyödyksesi myös hyödylliset työelämävinkit ja -linkit. Tarkista, mitä ainakin tulee ottaa huomioon kesätyön aloittaessasi!

Kesäduunarineuvoja Salla Hakoköngäs toivoo, että kesätyöntekijät ottaisivat yhteyttä heti, jos jokin työhön liittyvä asia mietityttää. Sen voi hyvin tehdä jo vaikka ennen kesäpestin alkamista. Kun työntekijän oikeudet ja velvollisuudet ovat valmiiksi hallussa työn alkaessa, voi välttyä mahdollisilta ongelmatilanteilta.

– Kesäduunari-infoon kannattaa soittaa tai laittaa viestiä ennen työsopimuksen allekirjoittamista, jos jokin mietityttää. Neuvontaan voivat olla yhteydessä myös työnantajat, joilla on kysyttävää kesätyöntekijöiden työsuhteisiin liittyvistä asioista, Hakoköngäs muistuttaa.

Kesäduunari-info sosiaalisessa mediassa: