Valmiuslakia ei oteta käyttöön, kolmen viikon sulkutila vaikuttaa perusasteen yläluokkien ja toisen asteen opetukseen

Suomen hallitus ilmoitti 25.2.2021 tiedotustilaisuudessaan, että valmiuslakia ei oteta tässä vaiheessa käyttöön. JHL:n jäsenten kannalta tämä tarkoittaa, että työsuhteissa noudatetaan normaalia työaikalainsäädäntöä. Sen sijaan Suomen ilmoitettiin olevan poikkeustilassa, minkä johdosta koronalta suojautumistoimia tiukennetaan.

Valmiuslain mahdollistamia poikkeustoimia ei oteta Suomessa käyttöön. Tämä tarkoittaa JHL:n jäsenten osalta sitä, että esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuoltohenkilöstön ja muiden kriittisissä tehtävissä toimivien työsuhteissa noudatetaan normaalia työaikalainsäädäntöä.

Suomen hallitus kuitenkin ilmoitti maan siirtymisestä poikkeustilaan. Tämä aiheuttaa tiukentuvia suojaustoimia. Muun muassa kiihtymis- ja leviämisvaiheessa olevissa sairaanhoitopiireissä perusasteen yläluokkien ja toisen asteen opetus siirtyvät etäopetukseen 8.-28.3.2021.

Alakoulut ja varhaiskasvatus pysyvät lähiopetuksessa.

Leviämisvaiheen alueita ovat 25.2.2021 tilanteen mukaan:
•    Helsinki ja Uusimaa
•    Varsinais-Suomi
•    Satakunta
•    Kanta-Häme
•    Vaasa
•    Ahvenanmaa
•    Lappi

Kiihtymisvaiheen alueita ovat 25.2.2021 tilanteen mukaan:
•    Itä-Savo
•    Etelä-Karjala