JHL:n toimintakertomus julki: 2019 oli vahvan vaikuttamisen vuosi

Viime vuosi toi JHL:lle monia onnistumisia, kuten tuloksekkaita työtaisteluja ja uusia jäseniä.

Viime vuosi oli JHL:lle vahvan vaikuttamisen vuosi, ilmenee liiton toimintakertomuksesta. JHL:n edustajisto hyväksyi viime vuoden toimintakertomuksen kevätkokouksessaan 26. elokuuta.

Vuonna 2019 pidettiin sekä eduskunta- että EU-vaalit. Liitolla oli näkyvä rooli yhteiskuntavaikuttajana. JHL:n tavoitteita saatiin hyvin kirjauksiksi hallitusohjelmaan.

Liitto vaikutti keskeisesti esimerkiksi vanhuspalvelulain edistämiseen. EU-vaaleissa JHl korosti äänestämisen tärkeyttä ja EU:n merkitystä arjessa.

Edustajisto on JHL:n ylin päättävä elin. Edustajisto kokoontuu sääntömääräisesti kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Kevätkokous siirtyi elokuuhun koronakriisin vuoksi.

Työtaistelut tuottivat tulosta

Neuvottelemalla ja järjestöllisillä toimilla JHL torjui useita merkittäviä työehtosopimusten vaihtoaikeita.

Viime vuoden aikana työtaistelutoimenpiteitä toteutettiin Porin kaupungin teknisellä sektorilla, Raumalla ruoka- ja puhtauspalvelualalla sekä Turun kaupungin pääosin omistamassa kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö Arkeassa. Kaikissa näissä lopputulos oli onnistunut. JHL sai pidettyä huolen työntekijöiden palvelussuhteen ehdoista sekä siitä, että työ pysyi kunnissa.

Työntekijöitä lakkokylttien kanssa aurinkoisena päivänä.
JHL aloitti Turussa lakon Arkean toimia vastaan. Kuva JHL:n mielenilmauksesta alkuiltapäivästä Vähätorilla Turussa. KUVA: RONI LEHTI

JHL:läiset olivat myös vahvasti tukemassa postilaisia ja Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU:ta taistelussa työehtoshoppailua vastaan.

Järjestämistyö toi uusia jäseniä

Liitto paransi järjestöllistä toimintavalmiuttaan päivittämällä ohjeistukset, materiaalit ja toimintamallit. Myös koulutukset ja erilaiset alueelliset tilaisuudet lisäsivät järjestöllistä valmiutta.

Alueilla räätälöitiin ja kehitettiin lähipalvelutoimintaa, joka vahvistaa yhdistysten toimintakykyä.

JHL:n brändi vahvistui entisestään.

Viime vuonna liittoi jatkoi panostamista järjestämistyöhön. Järjestämismenetelmin JHL sai 1167 uutta jäsentä, joista 930 tuli palkattujen järjestäjien koordinoimista kampanjoista ja 237 koulutettujen aktiivijärjestäjien toimenpiteiden tuloksena. Järjestämistoimet toivat liittoon aktiivitoimijoita yhteensä 210.

Visuaalisen viestinnän kehittäminen ja muut viestinnälliset toimenpiteet vahvistivat vuoden aikana JHL:n jo valmiiksi tutkitusti vahvaa brändiä.

Liitto valmistautui onnistuneesti sopimustalkoisiin

Valmistautuminen vuoden 2020 työehtosopimuskierrokseen alkoi jo keväällä 2019.  Syyskuussa valmistuivat liiton yleiset tavoitteet, minkä jälkeen vuorossa oli sopimusalakohtainen valmistelu.

Sopimusneuvottelujen teemana ja tunnisteena oli #TalkootOnOhi.

Jäsenet saivat osallistua sopimustavoitevalmisteluun kahdella sähköisellä kyselyllä, joihin kumpaankin tuli yli 8 000 vastausta. Sopimusneuvottelujen teemana ja tunnisteena oli #TalkootOnOhi.

Neuvottelukierrokseen valmistautuminen onnistui. JHL sai tavoitteidensa avulla myönteistä näkyvyyttä.