Tällainen on yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimus – Palkankorotuksia maksetaan jo elokuussa

Yksityisen sosiaalipalvelualan uusi sopimuskausi on 25 kuukauden pituinen. Palkattomat kiky-tunnit poistuvat kokonaan. JHL:n edustajisto äänesti neuvottelutuloksen hyväksymisestä.

JHL:n edustajisto hyväksyi äänin 73-2 yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksen tänään lauantaina 27. kesäkuuta. Edustajisto on JHL:n ylin päättävä elin, ja nyt kaikkien neuvotteluosapuolten hallinnot ovat hyväksyneet työehtosopimuksen.

Yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta syntyi ratkaisu tiistaina 23. kesäkuuta. Sovun saavuttaminen vaati yhteensä peräti 26 neuvottelukertaa.

Kiky-tunnit poistuvat kokonaan eikä niistä makseta kompensaatiota.

Uusi työehtosopimus tuo sosiaalipalvelualan työntekijöille niin sanottua yleistä linjaa noudattavat eli sopimuskierroksella vakiintunutta tasoa mukailevat palkankorotukset. Kilpailukykysopimukseen liittyvät palkattomat kiky-tunnit poistuvat kokonaan eikä niistä makseta kompensaatiota. Lisäksi palkkasopimus uudistuu.

– Myös tällä kierroksella saatiin palkkasopimukseen läpi uudistuksia, joka ovat työntekijöiden kannalta myönteisiä ja luovat jo nyt kannustavuutta tehtäväkohtaisen- ja henkilökohtaisen pätevyyslisän muodossa, kehuu vastaava sopimusasiantuntija Kari Bagge.

– Olemme myös erittäin iloisia siitä, että työsuojeluvaltuutettujen ajankäyttö nousi työehtosopimukseen. Uusi sopimus sisältää määräyksen työsuojeluvaltuutetun ajankäytöstä ja tämän lisäksi vielä asiaa käsittelevän työryhmän.

Työntekijöitä sopimuksessa edustavat JHL, Sosiaali- ja terveysalan neuvottelujärjestö Sote, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia ja Sosiaalipalvelualan allianssi Salli. Työnantajaa edustaa Hyvinvointiala Hali.

Esittelemme alla työehtosopimuksen tärkeimmät kohdat. Tarkemmin pääset tutustumaan työehtosopimukseen alta (avautuu pdf-tiedostona):

Yksityisen sosiaalipalvelualan tes 2020-2022 esittely (pdf, 1 MB)

Yksityisen sosiaalipalvelualan tes 2020-2022 allekirjoituspöytäkirja (pdf, 332 KB)

Tästä voit katsoa vastaavan sopimusasiantuntija Kari Baggen terveiset:

1 Sopimuskausi

Uusi sopimuskausi on 25 kuukauden pituinen, 1.4.2020 −31.5.2022.

2 Palkankorotukset

Palkat nousevat niin kutsutuilla yleiskorotuksilla 25 kuukauden aikana yhteensä 2,8 prosenttia.

Ensimmäiset yleiskorotukset astuvat voimaan 1. elokuuta 2020. Tuolloin työntekijöiden voimassa olevia henkilökohtaisia kuukausipalkkoja, tuntipalkkoja ja taulukkopalkkoja korotetaan 1,3 prosentilla.

Lisäksi vähimmäispalkkoja korotetaan alarajakohdennuksin, joiden arvo on 0,6 prosenttia.

Palkkataulukoihin voit tutustua tästä (avautuu pdf-tiedostona):

Yksityisen sosiaalipalvelualan tes 2020-2022 palkkataulukot (pdf, 112 KB)

3 Kiky poistuu

Kiky-tunnit eli vastikkeeton työajanpidennys poistuu elokuun viimeisenä päivänä. Kiky-tunnit neuvoteltiin ulos yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta ilman minkäänlaisia kompensaatioita.

4 Palkkausjärjestelmän hiominen jatkuu

Uusi työehtosopimus luo myös pohjaa palkkasopimusremontille: sopimuskauden aikana kokoontuu työryhmä, joka suunnittelee palkkausjärjestelmästä kannustavampaa.

Sosiaalialan ammattilaiset työskentelevät muun muassa lähihoitajina, henkilökohtaisina avustajina, hoiva-avustajina, hoitajina, välinehuoltajina, ohjaajina ja geronomeina. Yksityisiä sosiaalipalveluja tuottavia toimipaikkoja on Suomessa tuhansia. Alan työpaikkoja ovat esimerkiksi yksityiset päiväkodit, ensi- ja turvakodit, päihdehuoltolaitokset sekä palvelutalot ja ryhmäkodit.

Lisätiedot:

Kari Bagge, vastaava sopimusasiantuntija, 044 773 6190

Voit seurata JHL:n neuvotteluiden etenemistä sivulta jhl.fi/talkootonohi.