Kunta-alan neuvottelut polkaistiin uudelleen käyntiin

Kunta-alan neuvottelut yleisestä virka- ja työehtosopimuksesta KVTESistä ja alan pääsopimuksesta polkaistiin kahden viikon tauon jälkeen uudelleen käyntiin torstaina 14. toukokuuta, kun Kuntatyönantajat KT kutsui pääsopijat neuvottelupöytään.

JHL pitää neuvottelujen jatkamista vastuullisena tekona. Liitto on vahvasti sitä mieltä, että aito sopimus syntyy neuvottelemalla.

JHL pitää tärkeänä, että koronapandemian vuoksi kiristyvässä taloustilanteessa on kunta-alan palkankorotuksista sovittava pikaisesti.

– On välttämätöntä, että kiky-tunnit poistuvat myös kunta-alan työntekijöiltä. Talkootyön tekemiselle on saatava vihdoinkin piste, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine linjaa.

JHL:n neuvottelujohtaja Kristian Karrasch korostaa aidon neuvottelun merkitystä, sillä se antaa mahdollisuudet uusien tulokulmien hakemiseen tilanteen ratkaisemiseksi.

– Valtakunnansovittelija teki hyvää työtä, mutta uusi kierros sovittelijan luona ei antaisi tilanteeseen mitään uutta, Karrasch selventää tilannetta.

Neuvotteluja jatketaan maanantaina 18.5.2020. Silloin pääsopijat tapaavat KT:n neuvottelijat kukin vuorollaan.

Kunta-alan neuvottelut karahtivat vappuaattona kiville, kun kaikki pääneuvottelijat eivät hyväksyneet valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan ratkaisuesitystä.

Piekkalan esityksen hylkääminen on vaikuttanut myös kunnallisen teknisen henkilöstön työ- ja virkaehtosopimuksen TS:n ja kunnallisen tuntipalkkaisen henkilöstön työehtosopimuksen TTES:n voimaantuloon. Näistä neuvotteluista on jo JHL:n edustajiston hyväksymä neuvottelutulokset, mutta ne eivät tule voimaan, ennen kuin kunta-alan pääsopimus ja KVTES on hyväksytty. Alisteisuus pääsopimukselle ja KVTESille johtuu siitä, että pääsopimus määrittelee neuvottelijat ja neuvoteltavat sopimukset, ja KVTES määrittelee TS:lle ja TTESille sopimuskauden sekä palkankorotusten suuruuden.

Kunta-alan neuvottelujen pääsopijajärjestöt ovat Julkisen alan unioni JAU jossa JHL on mukana, Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö Juko ja Sosiaali ja terveysalan neuvottelujärjestö  Sote, sekä työnantajapuolella Kuntatyönantajat KT