Kahdet neuvottelut maaliin, kunta-alalla hiljaista ja muualla sitkeää vääntöä – näin JHL neuvotteli tällä viikolla työehdoista

Vapun jälkeisellä viikolla kunta-alan neuvotteluissa vedettiin henkeä. Liikenneturvaan ja energia-alalle sen sijaan saatiin neuvottelutulokset. Toisissa neuvottelupöydissä jatkettiin neuvotteluja sitkeästi.

Kunta-alalla vapun jälkeinen viikko oli hiljainen. Valtakunnansovittelijan ratkaisuesitys raukesi vappuaattona ja sovittelijan rooli päättyi siihen. Kunta-alan pääsopimukseen ja kunnalliseen yleiseen virka- ja työehtosopimukseen KVTESiin ei  ratkaisua saatu.

JHL on vaatinut, että Kuntatyönantaja KT kutsuisi pääsopijat uudelleen neuvottelupöytään.  Liitto perää KT:ltä vastuullisuutta, koska palkansaajajärjestötkin ovat toimineet vastuullisesti koronaepidemian takia.

Neuvotteluosapuolet ovat nyt tuumaustauolla.  Uutta kokouskutsua pääsopijoille ei vielä ole tullut.

Kunta-ala on nyt ollut reilun kuukauden sopimuksettomassa tilassa. Alalla noudatetaan 31.3. päättyneen sopimuksen työ- ja virkaehtoja niin kauan, kunnes uusi sopimus syntyy. Tämä merkitsee sitä, että esimerkiksi palkattomat kiky-tunnit jatkuvat edelleen.

Kahdet neuvottelut maaliin

Silti vapun jälkeinen neuvotteluviikko käynnistyi läpimurrolla, kun liikenneturvan työntekijöille syntyi uusi työehtosopimus maanantaina 4. toukokuuta. Sopimuskausi on kahden vuoden pituinen ja palkankorotukset ovat niin sanotun yleisen linjan mukaiset eli ne myötäilevät sopimusneuvotteluissa vakiintunutta tasoa.

Energia-alan pöytä sähköistyi keskiviikkona 6. toukokuuta viimein toden teolla, ja lopputuloksena alan työntekijät saivat uuden työehtosopimuksen. Ratkaisu vaati kuusitoista neuvottelukertaa.

Kirkon alan sopimusneuvottelut siirtyivät aiemmin keväällä valtakunnansovittelija Vuokko Piekkalan johdettaviksi. Tällä viikolla kirkon alan neuvottelijat kokoontuivat keskiviikkona ja torstaina.

Sitkein kapula kirkon rattaissa ovat olleet kiky-kompensaatiot eli sopiminen siitä, kuinka kilpailukykysopimukseen liittyvien palkattomien kiky-tuntien mahdollista poistamista paikattaisiin. Tavoitteena on viedä neuvottelut maaliin kesäkuuhun mennessä.

Kunta-alan pääsopimuksen ja KVTESin neuvottelujen ainakin tilapäinen raukeaminen heijastuu osaan muista neuvottelupöydistä.

Näin kävi Avaintes-pöydälle, jossa suunnitelmat menivät kuntapuolen jumitilanteen vuoksi uusiksi. Avaintes-pöytä kokoontuu seuraavan kerran ensi viikon maanantaina.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelijat kokoontuivat keskiviikkona. Pitkään ja hartaasti työstetyt keskustelut jatkuvat ensi viikon tiistaina 12. toukokuuta. Neuvottelupöydässä vakiokysymyksenä on kevään aikana ollut palkkausjärjestelmä.

– Tavoittelemme hyvää sopimusta vielä kevään aikana ja teemme sen eteen nyt isosti töitä, sanoo vastaava sopimusasiantuntija Kari Bagge.

Myös Työterveyslaitoksen sopimusneuvottelut jatkuivat tällä viikolla torstaina.