Kesäduunari-info avautui jälleen

SAK:n, Akavan ja STTK:n yhteinen, maksuton Kesäduunari-info palvelee kesätyöntekijöitä jo 16. kerran.

Maksuton Kesäduunari-info palvelee koko kesän, aina elokuun 28. päivään saakka. Numerossa 0800 179 279 vastaillaan arkipäivisin kello 9–15. Kysymyksiä voi esittää myös Whatsappissa numerossa 040 747 1571 tai laittaa kysymyksiä nettilomakkeen kautta osoitteessa kesaduunari.fi.

Kun solmii ensimmäisiä työsuhteita, eteen saattaa tulla monia asioita, jotka mietityttävät. Kysymyksissä voi kääntyä Kesäduunari-infon puoleen, joka auttaa kesätyöntekijöitä jo 16. kerran.

Kesäduunari-infosta saat täsmävastauksia esimerkiksi työsopimuksen tekemisessä, koeajasta, palkkaan liittyvistä kysymyksistä tai työaikoja koskevissa ongelmissa. Ja jos niin ikävästi kävisi, ettet saisi työn päättyessä työtodistusta, info kertoo mitä tehdä.

Palvelusta voit kysyä neuvoja, miten toimit esimerkiksi sovitun kesätyön peruuntuessa tai työmäärän muuttuessa sovitusta. Koronapandemian aiheuttama poikkeustilanne heijastuu varmasti moneen kesätyöntekijään. SAK:n sivuilta löydät aiheeseen liittyvää tietoa huhtikuussa sorvatun tilapäisen lakimuutoksen vaikutuksista kesätyöntekijöihin, esimerkiksi lomautuksista.

Kesäduunari-verkkosivuille on koottu valmis paketti kesätyöntekijöille tärkeää työelämätietoa, voit myös tutustua usein kysyttyihin kysymyksiin. Lisäksi kannattaa käydä läpi myös sivuilta löytyvä kesäduunarin muistilista ja työelämän hyödylliset linkkivinkit.

Kesäduunari-infon tarjoavat suomalaisia ammattiliittoja edustavat palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK.

Kesäduunari-info on lisäksi