Tervemenoa kiky, tervetuloa paremmat palkat: Tällainen on Paltan erityisalojen työehtosopimus

Kilpailukykysopimukseen liittyneet palkattomat kiky-tunnit jäävät historiaan ja palkat nousevat yleisen linjan mukaisesti.

Palvelutyönantajat Paltan erityisalojen työehtosopimuksesta päästiin ratkaisuun 5. maaliskuuta. Sekä työnantajan että työntekijöiden edustajien hallinnot ovat hyväksyneet lopputuloksen.

Uuden sopimuskauden kesto on 25 kuukautta. Kilpailukykysopimukseen liittyneet palkattomat kiky-tunnit jäävät historiaan ja palkat nousevat yleisen linjan mukaisesti eli palkankorotukset mukailevat sopimuskaudella vakiintunutta käytäntöä.

Paltan erityisalojen työehtosopimus eli EPA-tes  koskee Paltan EPA-sektorilla toimivia jäsenyrityksiä: Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Finavia Oyj, Metsähallitus, Senaatti-kiinteistöt, Finnpilot-Pilotage Oy, Suomen Lauttaliikenne / Finferries, Metsätalous Oy, Meritaito Oy, Boreal Kasvinjalostus Oy, HAUS kehittämiskeskus Oy ja Suomen siemenperunakeskus Oy.

Alla on esitelty uuden työehtosopimuksen tärkeimpiä kohtia. Voit tarkastella EPA-tesiä kokonaisuudessaan pdf-tiedostona alta:

Paltan erityisalojen neuvottelutulos 2020-2022 - esittely (pdf, 280 KB)

1 Sopimuskausi

Sopimuskausi on 25 kuukautta, 1.2.2020–28.2.2022.

2 Näin palkat nousevat

Palkat nousevat sopimuskauden aikana 3,3 prosenttia.

Vuonna 2020:

1.6.2020 palkkoja korotetaan 1,0 % yleiskorotuksella ja 0,3 % yrityskohtaisella erällä. Jos työnantaja ja palkansaaja eivät pääse sopimukseen yrityserän kohdentamisesta, se jaetaan yleiskorotuksena.

Vuonna 2021:

1.5.2021 palkkoja korotetaan 1,3 % yleiskorotuksella ja 0,7 % yrityskohtaisella erällä. Jos työnantaja ja palkansaaja eivät pääse sopimukseen yrityserän kohdentamisesta, työnantaja jakaa erän.

3 Kiky poistuu

Vastikkeettomat, normaalin työajan lisänä tehdyt kiky-tunnit poistuvat kokonaan. Työnantajalla on jatkossa kuitenkin oikeus päättää, että työntekijä tekee normaalityöajan lisäksi 12 tuntia osaamisen kehittämistä ja 8 tuntia lisätyötä. Näistä tunneista maksetaan säännöllisen työajan korvausta vastaavaa palkkaa.

4 Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkiot

Luottamusmiesten ja työsuojeluvaltuutettujen palkkioita korotetaan 1.6.2020 3,3 %.

Lisätiedot:

Sari Jokinen, vastaava sopimusasiantuntija, 050 461 9316

Mari Keturi, neuvottelujohtaja, 050 461 9315

Voit seurata JHL:n neuvotteluiden etenemistä koko kierroksen ajan sivulta jhl.fi/talkootonohi