Suomen Lauttaliikenteen losseille ylityö- ja vuoronvaihtokielto 16.3. alkaen – työnantajaliitto Palta haluton huomioimaan työntekijöiden kehitysehdotuksia

JHL ja Suomen Merimies-Unioni aloittavat ylityö- ja vuoronvaihtokiellon Suomen Lauttaliikenteen losseilla. Kielto ulottuu kaikkiin losseilla tehtävään ja niihin liittyvään työhön.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ja Suomen Merimies-Unioni SMU aloittavat jäsenistöään koskevan ylityö- ja vuoronvaihtokiellon Suomen Lauttaliikenteessä eli Finferriesillä.

Kielto alkaa maanantaina 16. maaliskuuta kello 06.00 ja jatkuu toistaiseksi. Ylityökieltoon kuuluvat Suomen Lauttaliikenteen vaijerilossien kuljettajien ja lossinhoitajien työt. Lisäksi siihen kuuluvat Suomen Lauttaliikenteen toimistolla työskentelevien vaijerilossien tukipalveluissa työskentelevät.

Ylityö- ja vuoronvaihtokierron syy on työnantajan haluttomuus neuvotella työehtosopimuksen kehittämisestä. Tes-neuvotteluissa työnantajaa edustaa Palvelutyönantajat Palta.

Lue JHL:n verkkosivuilta ohjeet ylityö- ja vuoronvaihtokieltoon.

Ylityö- ja vuoronvaihtokielto

Työnantaja haluton kehittämään tesiä

– Palta on osoittautunut erittäin haluttomaksi neuvottelemaan työehtosopimuksen kehittämisestä. Mitkään esittämistämme uudistuksista eivät näytä heille kelpaavan, toteaa JHL:n sopimusneuvottelija, sopimustoimitsija Jussi Päiviö.

– Olemme yrittäneet tuoda pöytään esityksiä työvuorokierron järkeistämisestä ja arkipyhäkorvausten tulkinnoista, jotka vastaavat Paltan muiden tesien tasoa. Lisäksi olemme halukkaita tekemään vain vuoden sopimuksen 1,3% palkankorotuksella.

Kiky-vaatimukset ovat ylimitoitettuja

Päiviö lisää, että JHL pyrkii myös löytämään ammatillisen kehittämisen malleja. Kaiken huipuksi työnantaja vaatii ylimitoitettuja kompensaatioita siitä, että kilpailukykyyn liittyvät kiky-tunnit poistuvat.

Ylityö- ja vuoronvaihtokiellon seurauksena osa lossivuoroista jää ajamatta, koska sairauspoissaoloja ja lomia ei voida kokonaan teettää tuuraajilla.

– Tämä on valitettavaa. Lisäksi esimiehet, joita on jo valmiiksi vähän, joutuvat venymään todella paljon.

Lisätiedot:

Jussi Päiviö, sopimustoimitsija, JHL, 040 578 5916