Yksityisen sosiaalipalvelualan tes-neuvottelut keskeytyivät tilapäisesti, JHL käveli ulos neuvotteluhuoneesta: ”Äärimmäisen hankala tilanne”

Työnantaja ei ole osoittanut halukkuutta kannustavan palkkausjärjestelmän luomiseen.

Neuvottelut yksityisen sosiaalipalvelualan työehtosopimuksesta keskeytyivät kertaluontoisesti maanantai-iltapäivällä 9. maaliskuuta. JHL ja muut palkansaajajärjestöt kävelivät ulos neuvottelupöydästä pian tapaamisen alettua.

– Neuvottelupöydästä ulos kävelemistä voi  verrata ulosmarssiin. Se on raju toimenpide, mutta emme nähneet muuta vaihtoehtoa, kertoo työehtosopimuksesta neuvotteleva sopimustoimitsija Kari Bagge.

Uloskävely johtui siitä, että työnantaja ei ollut valmis neuvottelemaan palkkausjärjestelmän uudistamisesta. Bagge kuvaa tilannetta ”äärimmäisen hankalaksi”.

Työnantajan asenne huolestuttaa

Edellisellä sopimuskierroksella osapuolet sopivat toimista, joilla pienennetään sosiaalipalvelualan ja kuntasektorin keskimääräisten tehtäväkohtaisten palkkojen palkkaeroja. Lisäksi tuolloin sovittiin tavoitteesta saada alalle kannustava palkkausjärjestelmä, joka huomioi työn vaativuuden.

– JHL on äärimmäisen huolestunut työnantajan asenteesta tavoitteita kohtaan, Kari Bagge sanoo.

– Työnantajalla ei ole edes pyrkimystä saavuttaa tavoitetta eikä valmiutta keskustella niistä. Neuvotteluja ei ole mahdollista jatkaa ennen kuin työnantaja suostuu neuvottelemaan palkkausjärjestelmän uudistamisesta.

Alla olevalla videolla sopimustoimitsijat Kari Bagge ja Kalle Honkanen kertovat lisää neuvottelutilanteesta.

Yksityisen sosiaalipalvelualan neuvottelut keskeytyivät tänään ulosmarssiin! JHL ei aio tinkiä palkkausjärjestelmän kehittämisestä. #TalkootOnOhi

Julkaissut Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL Maanantaina 9. maaliskuuta 2020

JHL ei tingi tavoitteestaan

JHL pitää tiukasti kiinni tavoitteestaan saada yksityiselle sosiaalipalvelualalle työehdot, joilla alasta tulee hyvämaineinen ja houkutteleva. Tähän päästään kilpailukykyisillä työehdoilla ja kannustavalla palkkauksella.

Työnantaja haluaa lisätä vientiteollisuuden tapaan joustoja ja pitää palkankorotukset yleisen linjan mukaisina. JHL:n näkökulmasta sosiaaliala ei kuitenkaan ensisijaisesti tarvitse joustoja, vaan selvästi reilumpaa palkkausjärjestelmää.

– Työehtosopimuksessa on hyviä joustoelementtejä jo nykyisellään. Yksityinen sosiaalipalveluala on oma erikoisalansa, jolle eivät sovellu vientiteollisuuden ratkaisut sellaisenaan, painottaa Kari Bagge.

Palkansaajajärjestöt ovat valmiita palaamaan neuvottelupöytään välittömästi, kun työnantajalla on valmius  neuvotella palkkausjärjestelmän uudistamisesta.

Sosiaalialan ammattilaiset työskentelevät muun muassa lähihoitajina, henkilökohtaisina avustajina, hoiva-avustajina, hoitajina, välinehuoltajina, ohjaajina ja geronomeina. Yksityisiä sosiaalipalveluja tuottavia toimipaikkoja on Suomessa tuhansia. Alan työpaikkoja ovat esimerkiksi yksityiset päiväkodit, ensi- ja turvakodit, päihdehuoltolaitokset sekä palvelutalot ja ryhmäkodit.

Lisätiedot:

Kari Bagge, sopimustoimitsija, 044 773 6190