Vuonna 2020 omassa kodissa työskentelevien perhepäivähoitajien kustannuskorvaukset nousevat hieman

Omassa kodissa työskentelevien perhepäivähoitajien kustannuskorvaukset 2020 nousevat hitusen vuoteen 2019 verrattuna. Korvaukset ovat Suomen Kuntaliiton antamia suosituksia.

Suomen Kuntaliitto on antanut suosituksensa omassa kodissa työskentelevien kunnallisten perhepäivähoitajien kustannuskorvauksista vuodelle 2020.

Kustannuskorvausten tarkistamisessa käytetään kuluttajahintaindeksiä ja sen alaindeksiä 01 Elintarvikkeet ja alkoholittomat juomat.

Marraskuusta joulukuuhun 2019 kokonaisindeksin kasvuksi oli arvioitu 0,0 % sekä elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien kasvuksi 0,06 %. Vuoden 2020 kuluttajahintojen kokonaisindeksin kasvuksi on arvioitu 1,4 %.  (Lähde VM/Kuntaliitto)

Vuoden 2020 kustannusten korvaukset

Korvauksen aihe Alle kouluikäinen/kouluikäinen
aamiainen tai välipala tai iltapala 0,74/0,96 euroa
lounas tai päivällinen 1,75/2,27 euroa
muu kustannus 1,84/1,84 euroa

Omassa kodissaan työskentelevälle kunnalliselle perhepäivähoitajalle hyväksytään tulon hankkimisesta aiheutuneina menoina vähennykseksi työnantajan maksamat kustannus-korvaukset maksetun määräisenä ilman eri selvitystä. Kustannuskorvauksen ulkopuolelle jäävät tulonhankkimiskulut perhepäivähoitaja voi vähentää verotuksessa erillisen selvityksen perusteella.

Katso tarkemmin verohallinnon kannanotto menojen vähentämisestä verotuksessa

Katso myös Kuntaliiton yleiskirje kustannuskorvauksista