Yksityisen alan ammattilaiset ovat saaneet tarpeekseen ilmaisista kiky-tunneista

Kiky-sopimuksen työajanpidennykset ovat laajasti käytössä yksityisellä sektorilla. Tulevalla neuvottelukierroksella tunneista on päästävä eroon tai niistä pitää saada reilu korvaus, yksityisten alojen aktiivit vaativat.

Palkankorotukset pitää saada pääosin yleiskorotuksina ja ilmaisten kikytuntien paikka on roskakorissa. Siinä ovat yksityissektorilla työskentelevien JHL-aktiivien ykköstavoitteet tulevalle neuvottelukierrokselle.

Alalle on hyvin vaikea saada neuvottelutuloksia, jos kikytunnit eivät lähde kokonaan pois tai niistä ei saada kunnon korvausta.

– Pidempää työaikaa on tehty talkootöinä useamman vuoden ajan. Viesti yksityissektorilta on selvä: Talkoot on ohi, JHL:n neuvottelupäällikkö Mari Keturi tiivistää.

Paikalliset erät koetaan hankalina

Aktiivit vaativat tulevalta sopimusneuvottelukierrokselta yleiskorotuspainotteista palkkaratkaisua. Paikalliset erät ja niiden jakaminen on koettu yksityisellä alalla erityisen hankalina.

Palkankorotusten ohella erittäin tärkeäksi koetaan työhyvinvointi.

– Monissa työpaikoissa työtä tehdään minimimiehityksellä ja jaksamisen äärirajoilla. Neuvottelutulosten syntyminen rauhanomaisesti on ensisijainen tavoite, mutta jäsenistö on tarvittaessa valmiina vauhdittamaan työehtosopimusneuvotteluita työtaisteluilla.

Yli 80 yksityisen alan JHL-aktiivia kokoontui maanantaina 9. joulukuuta edunvalvontapäiville Tampereelle.

– Päivien parasta antia oli sopimusalojen yhteistyön kehittäminen ja entistä vahvemman edunvalvonnan hahmottelu, Keturi pohtii.

Ryhmäkuva kokoustilan aulassa.

Työehtojen halpuuttaminen ei käy

Yksityissektorilla on käynnissä valtavat rakenteellinen muutos ja kilpailu alan töistä kovenee koko ajan. Yritykset hakevat parempia tuloksia matalapalkkaisten työntekijöiden kustannuksella esimerkiksi halpuuttamalla työehtoja. JHL on reagoinut vahvasti halpuutusyrityksiin ja pysäyttänyt muun muassa Arkean sopimusshoppailun. Liitto tulee  jatkossakin käyttämään voimaa, jos sopimushoppailulla haetaan lyhytnäköisesti parempia lukuja viivan alle.

JHL:n aktiivit ovat valmiita kehittämään palveluita ja työskentelytapoja yhdessä työnantajien kanssa. Hyvinvoiva, keskusteleva ja kehittämiseen osallistuva työyhteisö on avain tuottavuuden ja tuloksellisuuden nousuun. Luottamusmiehet, työsuojeluvaltuutetut ja muut henkilöstönedustajat ovat tärkeitä paikallistason kumppaneita työnantajalle.

Yksityissektorilla työskentelee jo lähes 30 prosenttia liiton jäsenistä, ja osuus kasvaa koko ajan. JHL valvoo jäsenten etuja muun muassa lentokentillä, yksityisissä päiväkodeissa, energialaitoksissa, yliopistoissa, lääkäriasemilla, ravitsemispalveluissa, rautateillä, puhtauspalveluissa, hoitokodeissa, kiinteistöpalveluissa, varikoilla, urheilujärjestöissä, henkilökohtaisessa avussa ja yksityisissä oppilaitoksissa.