Arkean työehtokiistassa sopu

JHL ja Arkea Oy ovat päässeet sopuun koko syksyn kestäneessä työehtosopimuskiistassa. Sopimus syntyi joulukuun alkupäivien neuvottelujen tuloksena. Sekä JHL:n että yhtiön hallitukset hyväksyivät neuvottelutuloksen tänään torstaina 5. joulukuuta.

Koko syksyn kestänyt Arkea Oy:n henkilöstöä koskenut työehtosopimuskiista on saatu ratkaistua. Neuvottelutulos paikalliseksi sopimukseksi hyväksyttiin torstaina 5. joulukuuta sekä Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n että Arkean hallituksissa.

Nyt hyväksytty paikallinen sopimus pohjautuu avaintesiin. Sen myötä Arkea siirtyy takaisin Avaintyönantajat AVAINTA:n jäseneksi. Sopimus tulee voimaan 1.1.2020.

Sopimuksen sisällöstä tiedotetaan jäsenille tarkemmin maanantaina 9.12.2019.

Työehtokiista alkoi syyskuussa, kun Turun kaupungin omistama ruoka- ja kiinteistöpalveluja tarjoava Arkea ilmoitti vaihtavansa työnantajaliittoa ja siirtävänsä yhtiön työntekijät halvempien työehtosopimusten piiriin.

JHL ei hyväksynyt selvää työehtoshoppailua eikä menettelyä, jolla asiasta yhtiössä päätettiin.

Työehtokiistassa käytiin tuloksettomia neuvotteluja kahteen otteeseen. Kun neuvottelut katkesivat, JHL joutui järjestämään kaksi lakkorupeamaa, 6.–8.11. ja 27–29.11. uusien neuvottelujen vauhdittamiseksi. Jälkimmäisessä lakossa olivat mukana myös muiden Turun kaupungin omistamien yhtiöiden ja Turun kaupungin JHL:läiset työntekijät. JHL valmistautui myös uusiin vaikuttamistoimiin, ellei neuvotteluja olisi jatkettu ja saatu nyt syntynyttä positiivista päätöstä.

JHL kiittää kaikkia niitä henkilöitä, jotka olivat mukana vaikuttamassa siihen, että kiista on saatu ratkaistua. JHL kiittää myös kansalaisia, jotka tukivat arkealaisia, vaikka joutuivatkin sijaiskärsijöiksi palveluiden häiriintymisen takia.

Lisätietoja:
Aluepäällikkö Maaret Laakso, 040 544 4887