JHL vapaaehtoistoiminnan vaikuttajan Kansalaisareenan jäseneksi

JHL on ensimmäisenä ammattiliittona liittynyt Kansalaisareena ry:n jäseneksi. Kansalaisareena on sitoutumaton vapaaehtoistoimijoiden edunvalvoja ja vapaaehtoistoiminnan yhteiskunnallinen vaikuttaja Suomessa. Se on myös vapaaehtoisen ja oma-aloitteisen toiminnan yhteistyöfoorumi.

JHL on liittynyt vapaaehtoistoiminnan yhteistyöfoorumin, Kansalaisareenan jäseneksi. Vuonna 1993 perustetun, sitoutumattoman yhdistyksen visio on saada Suomesta maailman paras paikka vapaaehtoistoiminnalle.

– Ammattiliitossa kaikki lähtee siitä että on olemassa jäseniä.  Liiton jäsenenä voi toki olla passiivisessa roolissa, mutta ammattiliiton vaikuttavuuden kannalta on tärkeää, että mukana on jäsenkuntaa, joka on aktiivista ja tiedostavaa. Tämä aktiivitoiminta kumpuaa nimenomaan vapaaehtoisesta halusta toimia työolojen ja työyhteisöjen hyväksi. Se on liitolle elintärkeää vapaaehtoistyötä, kertoo JHL:n kansalaistoiminnan asiantuntija Anna Malinen.

JHL:ssä tiedostetaan, että perinteinen järjestöjäsenyys ja kansalaistoiminnan mallit ovat muutoksessa. Liittyminen vapaaehtoistoiminnan yhdistykseen on JHL:lle luontevaa, sillä asiat, jotka ovat ajankohtaisia yleisemmin kansalaisyhteiskunnassa, ovat läsnä myös ay-ympäristössä.  Kansalaisareenan jäsenenä JHL pääsee pohtimaan näitä seikkoja laajemmasta näkökulmasta ja vaihtamaan ajatuksia muiden järjestötoimijoiden kanssa.

– Ihmisillä on yhä tahtoa toimia ja vaikuttaa, mutta se ei välttämättä kanavoidu järjestön pitkäkestoisena sitoutumisena esimerkiksi luottamustehtävään, vaan esimerkiksi suorempana ja hetkellisempänä toimintana tärkeäksi koetun asian puolesta.  JHL:n on oltava perillä siitä, mikä ihmisiä liikuttaa ja minkä tyyppiset toimintamuodot koetaan kiinnostaviksi, Anna Malinen selventää.

Kansalaisareena viettää Vapaaehtoisten viikkoa 29.11.-5.12. Vapaaehtoisten päivänä 5.12. Kansalaisareena palkitsee Vuoden vapaaehtoisen 2019.

Tutustu tarkemmin Kansalaisareenan toimintaan