Verovälttelijät pimittävät valtiolta 430 miljoonaa vuodessa – Potti kattaisi 10 000 lähihoitajan palkat

Vanhustenhoitoon, varhaiskasvatukseen ja terveyskeskuksiin voidaan palkata yli 10 000 uutta lähihoitajaa, jos verovälttely saadaan Suomessa kuriin. JHL on mukana Finnwatchin kampanjassa, joka haluaa laittaa verovälttelyn kuriin.

Suomen valtio menettää verovälttelyn takia ainakin 430 miljoonaa euroa verotuloja joka vuosi. Summalla maksettaisiin yli 10 000 lähihoitajan vuosipalkka.

Suomessa on pitkin vuotta 2019 pohdittu, miten vanhustenhoidon uusi henkilöstömitoitus voidaan rahoittaa. Ongelma pystyttäisiin ratkaisemaan helposti, jos verovälttelylle saataisiin stoppi. THL arvioi helmikuussa 2019, että mitoituksen nostaminen  maksaisi noin 170–190 miljoonaa euroa vuodessa. Uusia hoitajia palkattaisiin noin 4 200.

430 miljoonaa riittäisi huiman työntekijämäärän palkkoihin

Verovälttelyyn valuvilla rahoilla pystyisi palkkaamaan suuren joukon ammattitaitoista työvoimaa. Rahaa riittäisi esimerkiksi lastentarhanopettajien tai puhtausalan ammattilaisten palkkoihin rutkasti.

Näin monta työntekijää voisi palkata vuodeksi:

• Lähes 14 000 keittiöapulaista
  • Yli 14 000 siivoojaa
  • Yli 11 600 kiinteistöhoitajaa
  • Yli 12 000 lastenhoitajaa

Aika laittaa verovälttely kuriin

JHL on mukana Finnwatchin 430 miljoonaa mahdollisuutta -kampanjassa, joka haluaa laittaa verovälttelyn kuriin. Käy täyttämässä vetoomus kampanjan verkkosivuilla ja kerro, mihin sinä käyttäisit 430 miljoonaa euroa.

Verovälttely on Suomessakin arkipäivää. Motiivi-lehti paljasti marraskuussa 2019, kuinka Suomessa toimivat hoiva-alan jättiyritykset ulkoistavat voittonsa veroparatiiseihin.

Sormet syvällä veronmaksajan kukkarossa: Hoivajätit kasvavat ryminällä – voitot häipyvät veroparatiiseihin

JHL vaatii myös hallitusohjelmatavoitteissaan, että verovarojen vuoto Suomesta saadaan loppumaan.  Suomessa toimivien yritysten pitää maksaa myös veronsa Suomeen.