JHL jätti tutkintapyynnön Arkeasta yhteistoimintalain rikkomisesta

JHL jätti keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön Arkea Oy:stä. Tutkintapyyntö koskee yhteistoimintalain rikkomista.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on jättänyt keskiviikkona 20. marraskuuta poliisille tutkintapyynnön siitä, onko Arkea rikkonut yhteistoimintalakia päättäessään työnantajaliiton vaihtamisesta. Päätöksen vaihtamisesta yhtiö teki 27.syyskuuta, mutta asiaa koskeneet yhteistoimintaneuvottelut käynnistettiin vasta päätöksen jälkeen 30. syyskuuta.

Työnantajaliiton vaihtamista Arkea on perustellut halulla pienentää yhtiön menoja. JHL:n mukaan tällaisella toiminnalla on sellaisia henkilöstövaikutuksia, että ne lain mukaan olisi pitänyt käsitellä yhteistoimintaneuvottelussa. Arkeaan sovelletaan lakia yhteistoiminnasta yrityksissä.

Työehtosopimuksen vaihdos aiheuttaa työntekijöille myös muun muassa pysyviä muutoksia työaikajärjestelyihin. Lain mukaan asiasta olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut ennen päätöksentekoa.

JHL tutkintapyynnön mukaan Arkean olisi pitänyt käydä yhteistoimintaneuvottelut henkilöstön kanssa ennen kuin se teki päätöksen työehtosopimuksen vaihtamisesta.  Liitto pyytää poliisia tutkimaan, rikkoiko yhtiö yhteistoimintavelvoitettaan. Mikäli näin on tapahtunut, Arkea pitäisi tuomita lain mukaiseen sakkorangaistukseen.

Lisätietoja:
Lakiasiain päällikkö Mika Hämäläinen, 040 534 0293