Porin teknisen toimialan työntekijät marssivat ulos maanantaina 18.11.2019

Porin teknisen toimialan työntekijät marssivat ulos työpaikoiltaan maanantaina 18.11. klo 8.00–24.00. Ulosmarssilla vastustetaan kaupungin oman rakennustoiminnan alasajoa.

Ulosmarssiin osallistuvat teknisen toimialan työntekijät, yhteensä noin 300 henkilöä. Viranhaltijat, palkanlaskijat ja työllistetyt eivät ole mukana ulosmarssissa. Ulosmarssijat osoittavat mieltään Porin kaupungintalolla (Hallituskatu 12) klo 9.00 alkaen.

Tekniselle toimialalle tehdyssä auditointiraportissa esitetään kaupungin omasta rakentamistoiminnasta luopumista. Tämä tarkoittaisi, että kaupungin oma henkilöstö ei enää tee rakentamistöitä kaupungin investointikohteissa, joita ovat esimerkiksi kadut, viheralueet ja investointiluonteiset talonrakennustyöt. Kohteet toteutettaisiin jatkossa ulkopuolisilla yrityksillä. Oman rakentamisen lisäksi esitetään lakkautettavaksi myös taimitarhaa ja rautarakennetta.

Auditointiraportissa esitetään uuden organisaatiorakenteen luomista tekniselle toimialalle ja työntekijäryhmien siirtoa toimialoilta toisille. Siirtoesitykset koskevat Palveluliikelaitoksen kiinteistönhoitajia, sivistystoimialan kouluisäntiä, liikuntayksikön teknistä henkilökuntaa ja perusturvan kirvesmiehiä ja ammattimiehiä. Muutokset koskisivat yhteensä reilua 400 työntekijää ja sen lisäksi vähennystarpeeksi esitetään lähes 100 työntekijää.

Raportissa esitetään myös työehtosopimuksen vaihtamista Kunnallisesta tuntipalkkaisten työehtosopimus TTESsistä kuukausipalkkaisiksi Kunnalliseen Tekniseen Henkilöstön virka- ja työehtosopimukseen. Käytännössä tämä tarkoittaisi työehtojen heikennyksiä.

– Oman rakentamisen lopettaminen tuhoaa kustannustehokkaan ja joustavan oman työn. Vastuullisena päätöksentekijänä kaupungin tulee ottaa huolella selvää eri tahoihin kohdistuvista kerrannaisvaikutuksista rakentavassa yhteistyössä henkilöstön kanssa. Esitetyt kustannussäästöt perustuvat ainoastaan henkilöstön vähentämiseen eikä oman rakentamisen korvaavaa kustannusta ole selvitetty, JHL:n Porin yhteisjärjestön varapääluottamusmies Kimmo Hohkala ärähtää.

– Suunnitelmat ovat varsin lyhytnäköisiä. Ostopalveluiden hinnat voivat pompata pilviin pian sopimuksen tekemisen jälkeen. Monet kunnat ovat kokeneet tämän, kun ne ovat ulkoistaneet palveluitaan yrityksille. Yrityksiä kiinnostavat tilillä näkyvät eurot, eivät kuntalaisten saamat palvelut, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine muistuttaa.

Porin kaupunginhallitus käsittelee teknisten toimintojen auditoinnin jatkotoimenpiteitä kokouksessaan maanantaina 18.11.2019.

Lisätietoja:
– JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772