Edustajisto hyväksyi JHL:n talousarvion: Jäsenmaksutulot kääntyvät nousuun, liitto jatkaa aktiivista jäsenhankintaa

JHL kerää ensi vuonna jäsenmaksuja reilut 36 miljoonaa euroa. Tulot ovat hieman suuremmat kuin vuosina 2019 ja 2018. Ne eivät kuitenkaan riitä kattamaan kuluja. Liiton talous pysyy plussalla sijoitustuottojen avulla.

Edustajisto on hyväksynyt JHL:n talousarvion vuodelle 2020. Liiton jäsenmaksutulot kääntyvät nousuun ja ovat ensi vuonna noin 36,2 miljoonaa. Tulot nousevat reilut 1,6 miljoonaa tämän vuoden talousarvioon verrattuna.

Tilanne paranee, koska liiton varsinainen jäsenmaksu nousee 0,05 prosenttiyksikköä. Tuloja lisää myös se, että jäsenten ansiot paranevat.

Menot suurempia kuin tulot

Tulot eivät edelleenkään riitä kattamaan liiton menoja. Liiton tulos ennen sijoitustoiminnan tuottoja on arviolta viisi miljoonaa euroa miinuksella.

Sijoitusten tuotot pitävät liiton talouden plussalla.

Liiton toimintaan kuluu ensi vuonna rahaa noin 36 miljoonaa euroa. Summa on samaa luokkaa kuin vuoden 2019 talousarviossa. Suurimpia kulueriä ovat henkilökunnan palkat ja eläkekulut. Nekin ovat samalla tasolla kuin kuluvana vuonna.

Sijoitusten tuotot pitävät liiton talouden plussalla ensi vuonna. Sijoitusten arvellaan tuottavan jopa 32 miljoonaa. Suuri osa tuotoista tulee siitä, että JHL myy omistustaan Kojamossa.

Järjestäjien työ jatkuu, opiskelijajäseniä halutaan lisää

JHL satsaa lähivuosina voimakkaasti jäsenhankintaan. Liitto aloitti vuonna 2018 järjestämisprojektin, jonka tarkoitus oli muun muassa vauhdittaa jäsenhankintaa. Tähän mennessä projekti on tuonut liittoon noin 1 800 uutta jäsentä. Vuosina 2020–2022 järjestämistyö jatkuu viiden järjestäjän voimin.

Järjestämistyö jatkuu viiden järjestäjän voimin.

Jatkossa JHL pyrkii houkuttelemaan myös opiskelijajäseniä entistä aktiivisemmin. Liitto tiivistää yhteistyötä oppilaitosten kanssa. JHL järjestää marraskuussa 2019 ensimmäistä kertaa agenttiakatemian. Tavoitteena on kouluttaa iso joukko innokkaita aktiiveja, jotka kertovat ammattiliiton jäsenyydestä oppilaitoksissa.