Tiukka työtaistelusyksy avauspuheiden pääaiheena

Edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä painotti 13.11. edustajiston avauspuheessaan järjestämistoiminnan ja jäsenhankinnan merkittävyyttä. JHL:n puheenjohtaja korosti omassa puheessaan työtaistelujen värittämää syksyä, ja kehotti kuntia kehittämään palvelujaan.

Edustajiston puheenjohtaja Sirkka-Liisa Kähärä korosti avauspuheessaan liiton ensi vuoden toimintasuunnnitelman painopisteitä ja niiden tärkeyttä.  Hän muistutti siitä tosiasiasta, että liiton jäsenmäärä pienenee vääjäämättä rakennemuutosten myötä.  Tämän tosiasian edessä liiton on vahvistettava järjestämistoimintaa ja jäsenhankintaa.

– Liiton jäsenmäärän kasvattaminen, järjestämistyön ja oppilaitostyön tehostamisessa sekä toimivan organisaation synnyttämisessä on kyse ennen kaikkea JHL:n elinvoimasta, hän muistutti.

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine kiitti omassa puheenvuorossaan kaikkia niitä, jotka osallistuivat Rauman ja Turun työtaistelutoimiin. Raumalla taistelu päättyi JHL:n näkökulmasta voitokkaasti, Turussa taistelu on Arkean osalta vielä käynnissä.

Niemi-Laine tarkasteli puheenvuorossaan myös kuntien taloutta. Hän oli vahvasti sitä mieltä, että kuntien ja kuntayhtymien on aika lopettaa yt-neuvottelut ja ryhdyttävä kehittämään omaa toimintaansa.

– Kuntien on lopetettava rahoitustilanteestaan liioittelu. Maan hallitus on palauttamassa kunnille takaisin aiemmin leikattuja  valtionapuja. Nyt on aika investoida, sillä vain investoinneilla tuotetaan parasta palvelua, Niemi-Laine sanoi.

Niemi-Laine tähdensi, että palvelujen pitäminen omana toimintana varmistaa myös kuntien talouden pitämisen omissa käsissä. Tärkeää Niemi-Laineen mukaan tämä on siksi, koska moni kunta ulkoisti vanhuspalvelut pääomasijoittajille, ja nyt ne maksavat näistä palveluista kipeästi.