JHL:n Niemi-Laine: Järki voitti Raumalla

JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine iloitsee Rauman kaupunginvaltuuston päätöksestä pitää sosiaali- ja terveysalan ruoka- ja puhtauspalvelut omana työnä.  Valtuusto ymmärsi hallitusta paremmin, että kaupungin oma työ on joustavampaa ja edullisempaa kuin ulkoistaminen.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine on tyytyväinen Rauman kaupunginvaltuuston päätökseen säilyttää sosiaali- ja terveysalan ruoka- ja puhtauspalvelut kaupungin omana työnä.

–Järki voitti. Toisin kuin kaupunginhallitus, valtuusto näki, millaisia uhkakuvia palvelujen ulkoistaminen saattaisi tuoda tullessaan. Valtuusto ymmärsi, että ulkoistaminen olisi lyhytnäköinen ratkaisu. Sote-uudistuksen myötä maakunnan ei tarvitse ottaa soten siivous- ja ruokapalveluita hoidettavakseen, jos Rauma itse tekee palveluista sopimuksen yrityksen kanssa, Niemi-Laine sanoo.

JHL ajoi vahvasti palvelujen säilyttämistä kaupungin omana työnä. Raumalaiset ruoka- ja puhtausalan työntekijät olivat asian puolesta lakossa 1.11. ja 7.–8.11. Myös kaikki Rauman kaupungilla töissä olevat JHL:n jäsenet järjestivät 7.11. ulosmarssin ilmaistakseen tukensa ruoka- ja puhtauspalvelujen työntekijöille.

– Suuri kiitos kaikille Rauman lakkoon ja ulosmarssiin osallistuneille. Me voitimme ja näytimme, että taistelulla oli merkitystä, hehkuttaa Niemi-Laine.

JHL:n puheenjohtaja  muistuttaa, että nyt kaupungin ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevät voivat edelleenkin tehdä työtään samanarvoisina. Jos osa palveluista olisi ulkoistettu, olisi se merkinnyt kahden kerroksen järjestelmää. Samaa työtä olisi tehty erilaisin, toisistaan huomattavasti poikkeavin työehdoin.

Lisätiedot: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772