Arkean neuvottelut silkkaa vedätystä – JHL nopeasti valmiina uusiin toimiin

Arkea ei ole missään vaiheessa halunnut todellisia neuvotteluja työntekijöidensä työehdoista. Tämä kävi ilmi tiistaina 12. marraskuuta, kun yhtiö ilmoitti, ettei heillä ole valtuuksia neuvotella mistään. JHL on valmis tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL pitää Arkea Oy:n asennetta työntekijöiden työehdoista sopimiseen härskinä ja suorastaan vastuuttomana. Todellista halua sopia säädyllisistä työehdoista yrityksellä ei ole ollut missään vaiheessa. Tiistaina 12.11. yhtiö esiintyi jyrkkänä. Se ilmoitti, ettei voi tehdä paikallista sopimusta, koska sillä ei ole valtuuksia sopia mitään.

– Arkean toiminta osoittaa selvästi, että yhtiössä ei välitetä työntekijöistä tippaakaan. Valitettavasti viimeviikkoinen neuvottelupyyntö oli silkkaa teatteria ja vedätystä. Yhtiö ei oikeasti halua sopia mistään, sanoo JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

JHL lähti hakemaan Arkean tilanteeseen reilua sopimusratkaisua Avaintessiin pohjautuvalla paikallisella sopimuksella. Yhtiössä ei tähän oltu valmiita.

– Emme ole sopineet uusista neuvotteluista. Olemme valmiita tiukentamaan ja laajentamaan järjestöllisiä toimenpiteitä, Päivi Niemi-Laine sanoo.

Seuraa Arkean tilannetta: jhl.fi/armotonta-arkea

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, 040 702 4772