Työnantajan armoton leikkauslinja ei jätä JHL:lle vaihtoehtoja – Arkeassa alkaa lakko keskiviikkona 6. marraskuuta

JHL joutuu aloittamaan lakon, koska Arkea pitää jääräpäisesti kiinni aikeistaan vaihtaa työehtosopimus halvempaan. Kolme päivää kestävä lakko alkaa keskiviikkona 6. marraskuuta ja se koskee kaikkia JHL:n jäsenten Arkeassa tekemiä töitä.

JHL ja Arkea neuvottelivat yhtiön työehdoista viikkokausia, mutta neuvottelut katkesivat työnantajan joustamattomuuteen. JHL ei voi suostua ehtoihin, joita Arkea esitti neuvotteluissa. Yhtiö aikoo heikentää rajusti noin tuhannen hengen työehtoja. JHL:llä ei ole enää muuta vaihtoehtoa kuin aloittaa lakko.

Lakko alkaa keskiviikkona 6. marraskuuta ja päättyy perjantaina 8. marraskuuta. JHL:ään kuuluvat työntekijät eivät siis tee vuoroja, jotka alkavat keskiviikkona 6. marraskuuta, torstaina 7. marraskuuta tai perjantaina 8. marraskuuta.

Työtaistelu koskee kaikkea työtä, jota JHL:n jäsenet tekevät Arkeassa. Lakon alaisesta työstä pidättäytyvät myös kaikki JHL:n jäsenet, jotka työskentelevät Turun kaupungin tai Turun kaupungin omistamien yhtiöiden palveluksessa. Lakkoa rajataan niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, turvallisuutta tai omaisuutta.

Lakko näkyy esimerkiksi päiväkotien ja koulujen ruokailuissa, koska Arkea toimittaa ateriat Turun kaupungin päivähoitoyksiköihin, perus- ja ammattikouluihin ja lukioihin.

– Ammattiliiton tärkein tehtävä on puolustaa jäsenten työehtoja. Meidän pitää huolehtia siitä, että työstä saatava palkka riittää kunnolliseen elämään. Arkea pitää kynsin ja hampain kiinni työntekijöitä kurittavasta sopimushoppailusta. On äärimmäisen ikävää, että turkulaiset joutuvat nyt kiistan sijaiskärsijöiksi, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine alleviivaa.

Turun kaupungin omistama Arkea Oy pitää jääräpäisesti kiinni aikeistaan vaihtaa työehtosopimus halvempaan. Sopimusshoppailu tiputtaisi entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansioita noin 15–30 prosenttia.

Arkea perustelee työehtosopimuksen vaihtamista sillä, että yhtiön talous ei tänä vuonna ole ollut tavoitteiden mukainen. Yhtiö kuitenkin ennustaa tekevänsä tänäkin vuonna voittoa. Arkea on tehnyt miljoonaluokan voittoa vuodesta 2012 lähtien.

JHL korostaa, että liitto on valmis jatkamaan ja laajentamaan työtaisteluita, jos Arkea ei peru päätöksiään työehtojen heikentämisistä. Ammattiliitto muistuttaa, että Arkea on rikkonut lakia, kun se päätti vaihtaa työehtosopimusta ennen kuin asia käsiteltiin YT-neuvotteluissa.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772