Rauma romuttaa työehtoja ulkoistamalla osan palveluistaan – JHL vastustaa suunnitelmia vuorokauden lakolla

Rauman ulkoistussuunnitelmat heikentävät työehtoja ja johtavat henkilökunnan irtisanomisiin. JHL vastustaa epäreiluja ulkoistuksia työtaistelulla. Rauman ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevät JHL:n jäsenet ovat lakossa perjantaina 1. marraskuuta.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL joutuu aloittamaan Raumalla työtaistelun, koska kaupunki pitää kiinni ulkoistamissuunnitelmistaan. Rauman ruoka- ja puhtauspalveluissa työskentelevät JHL:n jäsenet ovat lakossa perjantaina 1. marraskuuta kello 6.00–24.00.

Lakossa on mukana noin 300 liiton jäsentä. Lakko on rajattu niin, että se ei vaaranna kenenkään henkeä, terveyttä, turvallisuutta tai omaisuutta. Lakko ei koske viranhaltijoiden, dieettikokkien eikä työllistettyjen töitä.

Rauma aikoo tehdä häikäilemätöntä säästöä työntekijöidensä työehdoilla ja ulkoistaa sosiaali- ja terveystoimen ruoka- ja puhtauspalvelut. Ulkoistamiset johtaisivat henkilöstön irtisanomisiin ja palvelussuhteen ehtojen heikentämiseen.

– Rauma polkee työntekijöiden ansioita ja muita työehtoja, jos se ulkoistaa palveluitaan. Tässä tilanteessa JHL:n on pakko puolustaa työntekijöiden oikeuksia lakolla. On ikävää, että työtaistelu haittaa raumalaisten arkea, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

JHL vaatii, että kaupunki peruu ulkoistamissuunnitelmansa. Rauman kaupunginvaltuusto päättää asiasta 11. marraskuuta. Jos Rauma päätyy ulkoistamaan palvelunsa, siivous- ja ruokapalvelut tuottava yritys pitää valita kilpailutuksella. Hankinta on niin suuri, että kilpailutus pitää tehdä EU-tasolla.

– Kisan voi hyvin voittaa kansainvälinen suuryritys. Jättifirmoja kiinnostaa vain tilillä näkyvät eurot, eivät kuntalaisten palvelut, Niemi-Laine tiivistää.

Rauma on perustellut ulkoistamisia kaupungin vaikealla taloustilanteella. Säästöjä ei saa hakea työehtoja polkemalla, JHL korostaa. Niemi-Laine muistuttaa, että ulkoistaminen ei automaattisesti tuo säästöjä. Jo palvelujen ulkoistaminen maksaa, kun palvelut siirtyvät yhdeltä tuottajalta toiselle. Hankintaa varten pitää tehdä tarjouspyyntö ja järjestää kilpailutus. Kaikki tämä vie työaikaa ja maksaa rahaa.

– Monet kunnat ovat ulkoistaneet vanhuspalveluitaan. Tarjousvaiheessa yksityiset yritykset ovat varmoja, että ne pystyvät tuottamaan palvelut halvemmalla kuin kunnat. Pian sopimuksen jälkeen yritykset ovatkin nostaneet hintojaan, koska ne haluavat tahkota voittoa omistajilleen.

Ulkoistaminen olisi hyvin lyhytnäköinen ratkaisu, sillä Suomessa on tekeillä sote-uudistus. Maakunnan ei kuitenkaan tarvitsisi ottaa soten siivous- ja ruokapalveluita hoidettavakseen, jos Rauma itse tekee palveluista sopimuksen yrityksen kanssa.

Lue lisää Rauman tilanteesta jhl.fi/avoinrauma ja taustamuistio kunnallisten palveluiden ulkoistamisen riskeistä ja kilpailutuksesta

Lisätietoja:
JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772