JHL valmistautuu puolustamaan työehtoja Arkeassa, yhtiön neuvottelut pelkkä silmänkääntötemppu

Arkean neuvotteluhaluttomuus on ajamassa JHL:n järjestöllisiin toimiin Turussa. JHL ja Arkea ovat neuvotelleet Arkean neuvotteluhaluttomuus on ajamassa JHL:n järjestöllisiin toimiin Turussa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL valmistautuu vauhdittamaan Arkean työehtoneuvotteluita järjestöllisillä toimenpiteillä. Liitto kertoo tarkoista suunnitelmistaan pian.

JHL ja Arkea ovat neuvotelleet työehdoista 14. lokakuuta alkaen, mutta neuvottelut eivät ole edenneet. JHL ei voi suostua ehtoihin, joita Arkea on neuvotteluissa esittänyt.

– Arkea ei lähtenyt vakavissaan neuvottelemaan työehdoista JHL:n kanssa. Emme hyväksy jäsentemme työehtojen polkemista. Nyt JHL joutuu valmistautumaan järjestöllisiin toimenpiteisiin, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

JHL kritisoi voimakkaasti Arkean tapaa salata päätöstensä taustoja.

– Voi vain hämmästellä, miksi Arkea kammoaa julkisuutta. Yhtiö aikoo tehdä merkittäviä muutoksia työehtoihin eikä uskalla kertoa omistajilleen eli Turun asukkaille, millä perusteella päätökset tehdään, Niemi-Laine sivaltaa.

Arkea ilmoitti syyskuussa, että se aikoo vaihtaa työehtosopimuksen halvempaan, suomeksi sanottuna sopimusshoppailla. Entisestään pienipalkkaisten työntekijöiden kokonaisansiot heikentyvät tuntuvasti, jos muutos toteutuu. Varovainen arvio on, että ansiot tippuvat noin 15–30 prosenttia työsuhteen kestosta, tehtävistä ja työajoista riippuen. Yhtiö ei ole kertonut julkisuuteen, aikooko se edelleen vaihtaa työsopimukset halvempiin.

Arkea on kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö, jonka Turun kaupunki omistaa miltei kokonaan. Yhtiö on tehnyt vuodesta 2012 alkaen miljoonaluokan voittoa ja ennusteen mukaan yhtiö on voitollinen myös vuonna 2019.

Lisätietoja:
Puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine 040 702 4772