Arkean työehtoja koskevat neuvottelut alkoivat

Arkean työehtosopimusta koskevat neuvottelut aloitettiin Turussa maanantaina 14.10. Neuvotteluosapuolina ovat työntekijäpuolella JHL ja Jyty, työnantajapuolella Arkea.

Arkean työehtosopimusta koskevassa kiistassa päädyttiin viime perjantaina 11.10. aikalisään. JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine ja Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen sopivat, että Arkean työehdoista avataan uudet neuvottelut. Niiden pohjana on yhtiön voimassa oleva työehtosopimus Avaintes.

Neuvottelut aloitettiin maanantaina 14.10. Ensimmäisessä tapaamisessa neuvotteluosapuolet esittelivät omia näkemyksiään ja ehdotuksiaan. Seuraavan kerran neuvottelupöydän ääreen istutaan keskiviikkona 23.10.

Arkea ilmoitti aiemmin syksyllä, että se aikoo vaihtaa käyttämänsä työehtosopimukset halvempiin. Tämä olisi tiputtanut ammattitaitoisen henkilökunnan kokonaisansioita pahimmillaan 30 prosenttia. JHL  ei hyväksynyt yhtiön toimintapaa ja uhkasi viime kädessä työtaistelutoimilla, jos asiaa ei käsiteltäisi uudestaan ja neuvotteluja henkilöstön kanssa aloiteta.

Arkea on kiinteistö- ja ruokapalveluyhtiö, jonka Turun kaupunki omistaa miltei kokonaan.

Katso tarkemmin: Armotonta arkea