Apulaisoikeusasiamies: Työnantaja ei voi velvoittaa terveydenhoitoalalla työskentelevää ottamaan influenssarokotusta

Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslinin linjauksen mukaan terveydenhuoltoalalla työskentelevää henkilöä ei voida velvoittaa ottamaan influenssarokotusta. Sakslin toetaa, että tartuntatautilaissa rokotusten ottaminen on vapaaehtoista. Sakslin esittää myös tartuntatautilain täsmentämistä.

Työnantaja ei voi velvoittaa terveydenhuoltoalalla työskentelevää työntekijää ottamaan influenssarokotusta, linjaa apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin.

Sakslinin ratkaisu koskee Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin työntekijää, joka oli saanut työnantajaltaan kirjallisen varoituksen, koska ei ollut ottanut influenssarokotusta. Sakslinin mukaan sairaanhoitopiiri toimi väärin. Sairaanhoitopiiri sai huomautuksen asiasta.

Apulaisoikeusasiamies kirjoittaa ratkaisussaan, että tartuntatautilaissa rokotusten ottaminen on vapaaehtoista. Perustus- ja potilaslain mukaan työntekijällä on oikeus päättää rokotusten ottamisesta.

Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri peruu sekä varoituksen saaneen työntekijän että muiden työntekijöiden kirjalliset varoitukset influenssarokotusten ottamisen laiminlyönnistä. Sairaanhoitopiiri ilmoitti myös, että se on jo aiemmin muuttanut rokotuskäytäntöä ja influenssarokotuksen ottaminen on työntekijöille vapaaehtoista.

Sakslin on saanut useita rokotuksiin liittyviä kanteluita. Hän esittää sosiaali- ja terveysministeriölle tartuntatautilain täsmentämistä. Lakia täsmennettäisiin siten, että myös kotihoidossa, kotisairaanhoidossa tai kotisairaalassa, jossa hoidetaan tartuntatautien vakaville seuraamuksille alttiita asiakkaita tai potilaita, saisi vain erityisestä syystä käyttää henkilöä, jolla on puutteellinen rokotussuoja.

Katso myös:

Apulaisoikeusasiamies tyrmäsi KYS:n toiminnan – Influenssarokotuksesta kieltäytyminen ei ole peruste kirjalliselle varoitukselle