”Ammattiliitoilla ei ole varaa seurata ilmastonmuutosta sivusta” – JHL on herännyt ilmastonmuutoksen tuomiin vaatimuksiin

Ilmastonmuutos myllertää väistämättä myös työntekijöiden arkea. Jatkossa on mietittävä, miten töihin kuljetaan, millaista energiaa työpaikalla käytetään ja mitä materiaaleja ammattilaiset käyttävät.

Kun maapallon ilmasto muuttuu, vaikutukset näkyvät väistämättä myös työntekijöiden arjessa. JHL kysyi keväällä 2019 jäsenkyselyssä, pitäisikö ammattiliitolla olla ilmastonmuutoksen hillintään liittyviä tavoitteita sopimusneuvotteluissa. Vastauksia kertyi yli 8 500. Liki neljännes on sitä mieltä, että toimia tarvitaan. Puolet vastaajista ei osannut ottaa kysymykseen kantaa.

– JHL:ssä on herätty ilmastonmuutoksen tuomiin vaatimuksiin, mutta vielä on konkretisoitava, mitä se tarkoittaa jäsentemme arjessa ja työelämässä, kansalaistoiminnan asiantuntija Anna Malinen toteaa.

Malisen mukaan ammattiliitot voivat edistää ilmastoasioita esimerkiksi tarjoamalla jäsenilleen tietoa ja tukea. Työpaikoillaan jäsenet voivat edistää muun muassa energiansäästöä ja tehokkaampaa jätteiden kierrättämistä.

– Ammattiliiton olisi syytä myös arvioida omia toimintatapojaan ja käytäntöjään ilmastonäkökulmasta, Malinen sanoo.

JHL ilmastokampanjoiden tukena

Perjantaina 27. syyskuuta Helsingissä järjestetään ilmastolakkoliikkeen tapahtuma. JHL:n kattojärjestö SAK tarjoaa tapahtumassa osallistujille vegaanista hernekeittoa. SAK ei kuitenkaan kehota jäseniään ilmastolakkoon.

– Koska työehtosopimukset ovat voimassa, kyseessä olisi poliittinen lakko Suomen hallitusta vastaan. Nykyisellä hallituksella on kansainvälisesti verrattuna hyvin kunnianhimoiset ilmastotavoitteet, SAK:n kansainvälisten asioiden asiantuntija Pia Björkbacka kertoo järjestön kotisivuilla.

nuoria_mielenosoituksessa_ilmastonmuutosta_vastaan

JHL on vuoden 2019 tukenut sekä Korvaamaton– että Ilmastoveivi-kampanjoita. Kampanjoissa vaaditaan konkreettisia ilmastotekoja ja kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa.

– Liittojen on pyrittävä varmistamaan, että siirtymä ilmaston kannalta kestävään yhteiskuntaan on työntekijän näkökulmasta oikeudenmukainen, Malinen avaa ammattiliittojen roolia ilmastotyössä.