Vanhustenhuolto tarvitsee lisää vakituisia työntekijöitä, hoiva-avustajista apua alan työvoimapulaan

Sitova hoitajamitoitus on iso parannus vanhustenhoitoon, mutta se ei yksinään riitä. Töihin tarvitaan lisää vakituista, kokopäivästä henkilökuntaa, jotta ikäihmisillä oikeasti on tarpeeksi hoitajia. Hoiva-avustajat auttavat osaltaan ratkomaan alan työvoimapulaa, JHL korostaa.

Hoitohenkilökunnan lisäksi vanhuspalveluissa tarvitaan ammattitaitoista henkilökuntaa tukipalveluihin. Tukipalvelujen ammattilaiset muun muassa laittavat ruokaa, siivoavat ja pitävät rakennukset kunnossa. Tällä hetkellä sairaanhoitajien, lähihoitajien ja muun hoitohenkilökunnan työaikaa kuluu myös tukipalvelun töihin. Tukipalvelujen henkilökuntaa ei pidä laskea osaksi 0,7 hoitajamitoitusta.

Hoiva-avustajat tarpeen

Vanhuspalveluihin kannattaa jatkossa palkata myös hoiva-avustajia, jotka voivat auttaa vanhuksia arjen askareissa kuten wc-käynneissä, ulkoilussa ja ruokailussa. Koulutetuilla hoitajille on enemmän aikaa vanhusten terveydestä huolehtimiseen, kun hoiva-avustajat hoitavat oman osansa työstä. JHL korostaa, että hoiva-avustajat eivät koskaan voi korvata lähi- tai perushoitajien työtä.

Lue JHL:n näkemys vanhustenhoidon henkilöstömitoituksesta

Kokoaikaista työtä

Vanhuksilla on oikeus tuttuun ja omaan henkilökuntaan. Se tarkoittaa kokoaikaista ja vakituista hoivahenkilöstöä.

Tähän asti vanhusten asumisyksikössä on voinut työskennellä esimerkiksi iso määrä keikkatyöntekijöitä, jotka eivät ole saaneet täysiä työtunteja. Osa heistä on työskennellyt esimerkiksi neljä tuntia vuorossa. JHL: mukaan jatkossa henkilökuntaa ei voi rakentaa epätyypillisten työsuhteiden varaan.

Henkilökuntaa ei voi rakentaa epätyypillisten työsuhteiden varaan.

Kuuntele JHL:n Ääniä liitosta -podcast, jossa ammattiliiton sopimustoimitsija Kari Bagge kertoo, mistä mitoituksesta oikein on kyse ja mikä sen merkitys on.