Aivojen kuormitus koskee myös fyysistä työtä, JHL:n Rapu-foorumissa tiedettiin

Digitalisaatio ja aivojen kuormittuminen näkyvät tänä päivänä myös töissä, joita on tyypillisesti pidetty fyysisinä. Tämän tietävät myös JHL:läiset ravitsemis- ja puhtausalan ammattilaiset.

Työn vaatimukset ovat nousseet muun muassa ravitsemis- ja puhtausalalla. Ammattilaiset tarvitsevat uudenlaista teknistä osaamista ja itseohjautuvuutta omassa työssään.

– Esimerkiksi puhtausalalla voi olla aiempaa monimutkaisempia laitteita ja ohjelmistoja työtä varten, vaikkapa moderni lattianhoitokone. Keittiötyössä haastetta voivat tuoda muun muassa erityisruokavaliot sekä järjestelmät, joilla hoidetaan tilaukset ja yhteydenpito asiakkaisiin, kertoi JHL:n työympäristötoimitsija Tuula Haavasoja JHL:n Rapu-foorumissa Helsingissä.

JHL-opistolla 5.-6. syyskuuta järjestetty tapahtuma kokosi yhteen lähes sata ravitsemis- ja puhtausaloilla työskentelevää JHL:n jäsentä. Ammatilliset opintopäivät järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa, ja ensimmäistä kertaa Rapu-foorumi-nimellä.

Joogaa ja jaksamista

Työssä jaksamiseen liittyvät teemat ja joogatunti tuntuivat olevan monelle odotetuin osa Rapu-foorumin ohjelmaa.

Tätä mieltä olivat myös Valkeakosken kaupungin ruoka- ja siivouspalveluissa työskentelevät kaverukset: laitoshuoltaja Tellervo Kajanto, ruokapalveluvastaava Tiia Virtanen sekä yhdistelmätyöntekijät Niina Rintala ja Tiina Alhosaari.

Neljä naista pöydän ääressä.
Tellervo Kajanto (kuvassa vas.), Tiia Virtanen, Niina Rintala ja Tiina Alhosaari odottivat JHL:n Rapu-foorumilta erityisesti hyvinvointiin liittyviä teemoja.

Kajanto kertoi olevansa ensimmäistä kertaa mukana JHL:n ammatillisilla opintopäivillä. Mukaan hän lähti tietysti työkavereidensa suosituksesta. Alhosaari taas kertoi olleensa tapahtumassa mukana myös viime vuonna.

– Omassa työssäni parasta ovat ehdottomasti hyvät työkaverit. He myös edistävät omaa työssä jaksamista, Kajanto totesi Rapu-foorumin ensimmäisenä päivänä.

Alhosaari totesi jo viime vuonna kokonaisuuden olleen ”hyvin vakuuttava”, joten tapahtumaan osallistumispäätös oli helppo tehdä myös tänä vuonna.

– Mieleeni jäivät viime vuodelta erityisesti ryhmätyöt, joissa käsiteltiin työpaikkojen ongelmatilanteita. Oli myös keskustelupiiri ja ravitsemusluento sekä pieni meriristeily, joka lähti Hakaniemestä, Alhosaari kertoi.

Myös työn tunnekuorma kannattaa huomioida

Lapista Helsinkiin saapuneet Tuija Värriö sekä Sari Aho pitivät tärkeänä sitä, että Rapu-foorumissa pääsee tapaamaan oman alan ihmisiä, ympäri maata.

Kaksi naista istuu pöydän ääressä.
Tuija Värriö (kuvassa vas.) Kuusamosta ja Sari Aho Ivalosta odottivat Rapu-foorumilta hyviä keskusteluja oman alan ammattilaisten kanssa.

Väiriö kertoi työskentelevänsä pääemäntänä Kortesalmen rajavartioaseman ruokapalveluissa, Kuusamossa.  Aho taas työskentelee Inarin Kiinteistöt Oy:llä laitoshuoltajana, ja välillä hän tekee siivoustyönjohtajan sijaisuuksia. Molemmat kertoivat olleensa mukana aikaisemminkin JHL:n tapahtumissa, kuten JHL-opiston koulutuksissa.

– Täältä voimme ammentaa omaan työyhteisöön tärkeää tietoa ja myös keskustelut ovat hyvää antia. Työn murros ja hyvinvointiasiat kiinnostavat ohjelmassa, Aho totesi.

Sen lisäksi, että uudenlaiset työn vaatimukset lisäävät fyysisen työn kuormitusta, on tärkeää puhua myös työhön liittyvästä henkisestä hyvinvoinnista.

– Jos näistä ei huolehdita, se luo työpaikolla turhautumista ja näkyy ennen pitkää myös poissaoloina, muistutti myös luottamusmiehen tehtävässä toimiva Värriö.

JHL:n työympäristötoimitsija Tuula Haavasoja

JHL:n työympäristötoimitsija Tuula Haavasojan mielestä työyhteisöissä tarvitaan lisää huomiota siihen, kuinka aivojen kuormittuminen ja tunnekuorma vaikuttavat oman työn hallintaan.

– Keinoja on olemassa. Esimerkiksi Työterveyslaitoksen verkkosivuilta asiasta löytyy paljon hyvää tietoa. Ja asioista tulisi myös keskustella työpaikoilla, Haavasoja summasi.

Aivojen  kuormittuminen – oli se sitten lähtöisin uudenlaisista työn vaatimuksista tai tunnekuormasta – ei pitäisi olla pelkästään työntekijän oma asia

– Kaikkiaan on kyse myös työn työturvallisuudesta ja siitä, miten sitä voidaan ennakoida, Haavasoja muistutti.