JHL: On turha itkeä työvoimapulaa, jos työn arvostus ei näy palkoissa

Tulevalla sopimusneuvottelukierroksella on keskityttävä työn arvostukseen. Se voidaan JHL:n mielestä osoittaa riittävällä toimeentulolla ja henkilöstömäärällä. Naisvaltaisten alojen palkat on nostettava miesvaltaisten alojen tasolle.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL vaatii, että tulevalla työehtosopimusten neuvottelukierroksella keskitytään työn arvostukseen. Julkisen sektorin työntekijät ovat osallistuneet jo riittävästi talkoisiin. Työn arvostusta voidaan osoittaa elämiseen riittävällä toimeentulolla, riittävällä henkilöstömäärällä, asiallisilla työoloilla ja satsauksilla työhyvinvointiin.

– Naisvaltaisten alojen arvostusta voidaan kohottaa nostamalla palkat miesvaltaisten alojen tasolle. Tämä voidaan toteuttaa monivuotisella palkkaohjelmalla ja ottamalla huomioon kaikki julkisella sektorilla työskentelevät työntekijät, toteaa JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine.

Edellisen hallituksen tekemät leikkaukset kuntien rahoitukseen ja kiky-sopimuksesta aiheutuneet veromenetykset ovat ajaneet kunnat erittäin vaikeaan tilanteeseen. Julkisen sektorin työntekijät ovatkin yt-aallon ikeessä. Uusia työntekijöitä ei ole voitu palkata sote-uudistukseen tuhlattujen eurojen vuoksi, joten kuntalaisten palvelujen hoitamiseksi tarvittavat käsiparit ovat vähissä.

Valtiovallan on aika parantaa kuntien asema kestävään tilaan järjestämällä kuntarahoitus riittävälle tasolle.

– On hyvä, että myös KT Kuntatyönantajat ymmärtää tilanteen vakavuuden kuntarahoituksen sekä palvelujen ja henkilöstön saatavuuden osalta. Olemme samaa mieltä, että kunnille on taattava riittävä rahoitus.

– Tulevissa sopimusneuvotteluissa on löydettävä yhdessä keinot kuroa umpeen palkkakuilu yksityiseen sektoriin, jotta voimme varmistaa osaavan työvoiman saatavuuden julkiselle sektorille jatkossakin.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 7024772