Tyylikäs ja sivistynyt vaikuttaja

Pitkäaikainen Oulun kaupungin ja Raahen luottamushenkilö, aluepäällikkö Ritva Kitinoja kuoli Oulun kaupunginsairaalassa lyhyen sairauden jälkeen.

Ritva Kitinoja - pitkäaikainen KTVn työntekijäRitva Kitinoja (os. Leipälä) syntyi 11.4.1946 Haapajärvellä. Keskikoulun hän suoritti Haapajärven yhteiskoulussa ja merkonomin tutkinnon Raahen Porvari -ja Kauppakoulussa

Ritva Kitinoja oli Raahen kaupunginvaltuuston jäsen vuosina 1985-89 ja valittiin Oulun kaupunginvaltuustoon ensimmäisen kerran vuonna 1997. Valtuuston varajäsen hän oli jo vuodesta 1993. Valtuutettuna hän toimi aina vuoteen 2012 saakka.

Ritva Kitinoja oli useita kertoja puoluekokousedustaja ja puolueneuvoston jäsen. Hän toimi myös Oulun sosialidemokraattisen piirin puheenjohtajana.

Kitinoja hoiti valtuustokausiensa aikana useita isoja luottamistehtäviä. Hän oli kaupunginhallituksen jäsen vuosina 1995-2000 ja 2005-2008. Valtuuston 1. varapuheenjohtajana hän oli vuosina 2001-2004, josta viimeisen puolen vuoden aikana hän johti valtuustoa varsinaisen puheenjohtajan ollessa estynyt. Ritva Kitinoja johti sosiaali- ja terveystoimen palvelutuotannon johtokuntaa ja valittiin Uuden Oulun yhdistymishallituksen varapuheenjohtajaksi vuosiksi 2010-2012.

Ritva Kitinojalla oli useita maakunnallisia luottamistehtäviä mm. Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliitossa, Raahen aluesairaalan ja terveyskeskuksen kuntainliitossa ja Oulun seudun seutuvaltuustossa.

Ritva Kitinoja teki erittäin merkittävän luottamushenkilöuran Osuuskunta Tradekan ja sen edeltäjien hallinnossa. Kitinoja toimi ensiksi jäsenenä ja sittemmin varapuheenjohtaja lähes 20 vuotta osuuskunnan hallintoneuvostossa. Kitinojan hallintoneuvostovuosiin osuivat niin Tradekan vaikeat saneerausajat 1990-luvulla kuin kauaskantoiset ratkaisut mm. vähittäiskauppaliiketoiminnan myynnistä 2000-luvun alkupuolella. Lisäksi Kitinoja toimi Tradekan perustaman Kuluttajaosuustoiminnan säätiön hallituksessa sekä osuuskunnan edustajistossa kuolemaansa saakka.

Ritva Kitinoja oli tyylikäs ja arvostettu poliitikko yli puoluerajojen. Hänen toimintansa oli aina sovittelevaa, rauhallista, eri mielipiteitä kunnioittavaa , kuuntelevaa ja eteenpäin katsovaa. Hän oli yhteistyötaitoinen, aatteelleen uskollinen ja osaava luottamushenkilö.

Uuden Oulun rakentamiseksi muodostetun yhdistymishallituksen työskentelyyn osallistui harvinaisen kokeneita poliitikkoja kaikista yhdistyvistä kunnista. Myös Ritva Kitinojan laaja politiikan ja elämän kokemus aikaansaivat sen, että yhdistyminen saatiin valmiiksi aikataulussa ja suunnitellusti. Ollessaan yhdistymishallituksen varapuheenjohtaja Ritva Kitinoja sai vastuulleen seurata erityisesti Kiimingin kunnan toimintaa.  Tässä tehtävässä Kitinoja oli ahkera ja osallistuva kunnan hallituksen lisäjäsen.

Ystävänä Ritva oli lojaali, toisia arvostava ja kuunteleva. Ritva oli ystäviensä mielestä filosofi. Hän antoi neuvoja diplomaattisella ja sivistyneellä tavalla. Hän esitti mielipiteensä vahvasti ja arvokkaasti. Hän ei koskaan tehnyt itsestään suurta numeroa. Hän oli aina oma itsensä. Hänessä oli jotain ainutlaatuista, jota on vaikea kuvata

Vaativan työn ja isojen luottamustehtävien lisäksi Ritva oli ennen kaikkea äiti, isoäiti ja ystävä. Ritvan roolia perheessä kuvaa periksiantamattomuus ja oikeudenmukaisuus. Hän oli perheensä tuki ja turva ja oli valmis kaikkia auttamaan. Ritva-äitiin pystyivät lapset ja lapsenlapsi Leevi aina luottamaan ja aina tukeutumaan.

Ritva jäi eläkkeelle JHL:n aluepäällikön tehtävästä vuonna 2006. Eläkevuosien aikana Ritva osallistui aktiivisesti Oulun Seudun Mäntykodin ry:n, LIntulammen asukasyhdistyksen sekä Vanhojen Toverien toimintaan.

Nuoruusvuosina Ritvan lempi harrastus oli hiihto. Eläkevuosina Ritvan mielipuuhia olivat liikunta, mökkeily ja matkailu. Ennen kaikkea puuhailu mökillä Leevi-pojan kanssa oli erityisen tärkeää.

Ritvalle myönnettiin Suomen Leijonan ritarikunnan ansioristi vuonna 2004.

Ritvaa jäävät kaipaamaan omaisten lisäksi suuri joukko ystäviä.

Kyösti Oikarinen
Tuija Pohjola